Gilbert en Philipsen vinden rennersstaking in Ronde van Luxemburg terecht: “Koersen we vol door, dan vallen er zware slachtoffers”

“Dat is er echt over. We beslisten daarom samen te stoppen”, reageert Philippe Gilbert op de staking Video: Belga

De renners in de Skoda Tour Luxemburg zijn het beu. Uit protest tegen de onveiligheid kneep het hele peloton tijdens de tweede etappe de remmen dicht. De etappe wordt geneutraliseerd en men zal tot de laatste ronde wachten om opnieuw echt te koersen.

LEES OOK. Philippe Gilbert verteert comeback goed: “Ik wil dit seizoen minstens nog een koers winnen”

Na de openingsetappe liet Jacopo Guarnieri (Groupama-FDJ) al zijn onvrede blijken over de veiligheid in de Ronde van Luxemburg. De Italiaan was niet te spreken over het aantal gevaarlijk geparkeerde auto’s langs de kant van het parcours. Ook dat een teamgenoot tijdsverlies kreeg aangesmeerd omdat hij in de remmen moest voor rode stoplichten, schoot bij Guarnieri in het verkeerde keelgat.

“Gisteren/dinsdag stonden in volle finale ook al her en der wagens geparkeerd op gevaarlijke plaatsen en was er nog opkomend verkeer. De renners waren daar na de openingsetappe al niet echt over te spreken”, meldde sportdirecteur Kurt Van De Wouwer van Lotto Soudal. “Vandaag was het weer van dat. In volle voorbereiding op de eerste rushsprint kwamen er nog steeds wagens aanrijden in tegenovergestelde richting. En stonden voertuigen op het parcours. Dat was er blijkbaar te veel aan voor de renners.”

“Al vrij vlug staken de renners de koppen bij elkaar en beslisten zij om niet meer te rijden. Té gevaarlijk”, verduidelijkte Van De Wouwer. “Ik begrijp hen volledig. Via Radio Tour kregen we in de volgwagen te horen dat we nu in kolonne naar de voorziene aankomstplaats rijden in Hesperange. Daar gaan de renners opnieuw koersen op het plaatselijke parcours, waar twee ronden voorzien waren.”

Normaal gezien zouden de renners 160,8 kilometer afwerken tussen startplaats Remich en aankomstplaats Hesperange. Nu zullen dat door de actie zowat 55 wedstrijdkilometers worden.

Philippe Gilbert kan zich vinden in rennersactie: “Te gevaarlijk”

“Het was net als gisteren/dinsdag heel gevaarlijk in deze Ronde van Luxemburg. Op een bepaald moment kwamen er zelfs nog auto’s uit de tegenovergestelde richting gereden. Dat is er echt over. We beslisten daarom samen te stoppen”, aldus Philippe Gilbert.

“We zijn dan verhaal gaan halen bij de wedstrijdcommissarissen. Wij kwamen tot een akkoord om de wedstrijd te neutraliseren tot aan het plaatselijke circuit. Vanaf dat punt zouden we weer koersen. Ik vond dit een mooi initiatief. Koersen met auto’s die in tegenovergestelde richting komen, is heel gevaarlijk. Wij zijn hier om te sporten en te werken en niet om onnodige risico’s te nemen.”

Jasper Philipsen hoopt op bijkomende maatregelen: “Wil mijn leven niet riskeren”

“Het was een rare dag. Goed dat het peloton de beslissing nam om de wedstrijd te neutraliseren”, zegt Jasper Philipsen. “Het was heel gevaarlijk. Zelfs toen we in groep naar Hesperange reden was het nog gevaarlijk. Het parcours waarop we moeten rijden is gewoon niet veilig genoeg. Er was opkomend verkeer en er stonden op zeer gevaarlijke plaatsen voertuigen opgesteld. Daar kan je geen peloton doorheen jagen.”

Wat als er morgen/donderdag opnieuw dergelijke toestanden plaatsvinden. Legt het peloton dan opnieuw de wedstrijd stil? “Als het morgen opnieuw zo verloopt, dan mag er hier niet gekoerst worden. Zo simpel is het. Ik wil mijn leven niet riskeren in de Ronde van Luxemburg. Koersen we vandaag vol door, dan vallen er zware slachtoffers. Daarom ook onze actie. We voorkwamen zo onheil. Ik werd zelfs aangereden door een wagen van de jury die plots tegen hoge snelheid naar voor reed. Van de neutralisatie was dan nog geen sprake. Dergelijke zaken kunnen toch niet?”

Arnaud Démare: “Er moet hier dringend opgetreden worden”

“Terecht werd de wedstrijd stilgelegd door de renners”,vond ook Arnaud Démare. “Het was veel te gevaarlijk. In de bochten stonden nog voertuigen geparkeerd. Daarom ook hielden we het al snel voor bekeken. Ik hoop maar dat de organisatoren morgen actie ondernemen om onze veiligheid te garanderen. Ik weet ook wel dat het niet simpel is een koers te organiseren. Zeker niet nu met al die coronatoestanden”, vervolgde Arnaud Démare. “Gisteren was het ook al razendgevaarlijk. Mijn ploegmakker Ignatas Konovalovas was achterop geraakt en zat plots in het gewone verkeer. Mijn sportdirecteur maakte daar beelden van. Konovalovas moest zelfs stoppen aan de rode lichten. Er moet hier dringend opgetreden worden. Zoveel is duidelijk”.

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.