Wrevel bij veldrijders over de startgelden: sta je niet in de top 10, dan krijg je amper 150 euro

Wrevel bij veldrijders over de startgelden: sta je niet in de top 10, dan krijg je amper 150 euro

Foto: Photo News

Een voorstel van de belangrijkste organisatoren - Flanders Classics, Golazo, Cross ID en Koen Monu - omtrent de startvergoeding in het veldrijden zorgt voor ongenoegen. “Maar een andere keuze hebben we niet”, reageert Koen Monu namens de organisatoren. “Het gaat om het overleven van de sport.”

Van heuse startpremies zal komende winter geen sprake meer zijn. Elke organisator stelt zich garant om 25 mannen en 15 vrouwen een vergoeding te betalen. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de plaats op de UCI-ranking. De top drie – Van der Poel, Aerts en Iserbyt – krijgt een vergoeding van duizend euro. De nummers vier tot zes moeten het stellen met vijfhonderd euro, van zeven tot tien krijgen ze driehonderd euro en al wie buiten de top tien valt, moet het stellen met honderdvijftig euro. Concreet? Wout van Aert, drievoudig wereldkampioen, staat als gevolg van zijn beperkt programma afgelopen winter op de 33ste plaats van de UCI-ranking. Wout van Aert is bijgevolg te ‘boeken’ voor honderdvijftig euro.

Om het verlies voor de renners deels te compenseren, wordt het prijzengeld opgetrokken. In categorie 1 van 5.000 naar 6.620 euro waarbij het deel van de winnaar van 1.500 naar 2.000 wordt verhoogd. In categorie 2 stijgt de totale pot van 1.525 euro naar 3.500 euro.

Wel heeft elke organisator de mogelijkheid om bepaalde renners extra bij te betalen. Het originele plan – een gelimiteerd potje van 12.000 euro per cross – is intussen geschrapt, maar de organisatoren hebben sowieso weinig financiële ruimte als gevolg van de coronacrisis. Twee belangrijke bronnen van inkomsten – publiek en vips – zullen in de eerste maanden niet of nauwelijks van waarde zijn.

De renners? Die zijn soms begripvol, maar toch overwegend ontgoocheld. En vooral: de kans dat er renners zullen afhaken, is reëel. “Een job zoeken lijkt me voor sommige renners zinvoller dan te blijven crossen”, aldus een anonieme bron. Hans van Kasteren, manager van Quinten Hermans en Corné van Kessel, vindt het helemaal een schande. “Als de renners niets mogen verdienen, dan de organisatoren ook niet”, vindt de Nederlander. Jef Van den Bosch, manager van Wout van Aert, blijft diplomatisch. “Wij betreuren dat er geen enkel overleg is geweest”, klinkt het. “Iedereen beseft dat er water bij de wijn moet worden gedaan, maar dit… Plots stonden wij voor een voldongen feit. De vraag om met alle partijen rond de tafel te gaan zitten, is intussen gesteld.”

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.