Opnieuw heibel in de Ronde van Luxemburg: vrachtwagen veroorzaakt valpartij in afdaling

Opnieuw heibel in de Ronde van Luxemburg: vrachtwagen veroorzaakt valpartij in afdaling

Het is wat met de Ronde van Luxemburg dit jaar. Nadat de renners de tweede rit stillegden uit protest tegen het onveilige parcours, veroorzaakte een vrachtwagen in de vijfde en laatste etappe een valpartij door op het parcours te rijden tijdens een afdaling.

LEES OOK. Gilbert en Philipsen vinden rennersstaking in Ronde van Luxemburg terecht: “Koersen we vol door, dan vallen er zware slachtoffers”

De truck verscheen plots uit een halfblinde bocht, waardoor de renners vol in de remmen moesten. met alle gevolgen van dien...

De laatste rit in de Skoda Tour was er eentje van 177 kilometer tussen Mersch en Luxemburg. De zege was uiteindelijk voor de Deen Andreas Lorentz Kron. Eindwinnaar Diego Ulissi werd tweede, Jan Bakelants vierde en Aimé De Gendt zevende.

De Gendt eindigt derde in het algemene klassement, op 27 seconden van Ulissi. Tim Wellens sluit af op een vierde plek en Bakelants eindigt als zesde.

LEES OOK. Ook dat nog: uitbundige renner denkt dat hij in Ronde van Luxemburg eerste profzege boekt, maar dan komt de aap uit de mouw

Organisatoren willen in volgende editie alvast meer inzetten op veiligheid

Na de eerste etappe waren de renners verbolgen over het feit dat er nog verkeer op het parcours reed en dat er her en der voertuigen slecht geparkeerd stonden op de omloop. Tijdens de tweede etappe knepen de renners na 20 kilometer de remmen dicht. Zij vonden het onverantwoord nog verder te koersen met opkomend verkeer en op wegen met daarop gevaarlijk geparkeerde voertuigen. De rit werd door de renners geneutraliseerd en in Hesperange werden enkel de twee plaatselijke ronden afgelegd. De organisatoren namen daarna maatregelen om de veiligheid te bevorderen.

Jo Gosseye, koersdirecteur van onder andere de Ronde van Vlaanderen en Omloop Het Nieuwsblad voor vrouwen en organisator van de Egmont Cycling Race, was als regulator aan de slag in de Ronde van Luxemburg en gaf de organisatoren advies na de staking op dag twee. “Ik begreep de actie van de renners volkomen. Ik had die dag ook de handen vol om het peloton te vrijwaren van ongevallen. Ik maande diverse weggebruikers aan op kant te gaan totdat het peloton achter mij plots halt hield. Tijdens een vergadering na deze actie gaf ik de organisatoren de raad meer seingevers in te schakelen, naast meer vaste seingevers langsheen het parcours. Vanuit België kwamen zo zes extra mobiele seingevers over. Er waren vanaf dag drie ook meer politiemensen aanwezig. Van dan af liep het al een stuk beter”, aldus Gosseye.

De renners waren soms verbolgen over het feit dat ze werden voorbijgestoken door verscheidene motards. In België werkt men met way-ins en way-outs. “Dat kan moeilijk in Luxemburg. Het wegennet zit anders in elkaar dan in België. Door meer vaste seingevers en politiemensen te plaatsen, werd er al veel onheil voorkomen. De organisatoren hadden wel oren naar mijn raadgevingen maar op één of twee dagen kan je geen sterk uitgedokterd plan voorstellen. Dat kan wel naar volgend jaar toe.”

-Schleck moet aan de bak

Na de Ronde van Luxemburg kwam Andy Schleck, voorzitter van het organiserende comité, nog eens terug op de wantoestanden die plaats hadden tijdens zijn rittenkoers.

Reeds na de eerste etappe was er gemor omdat het parcours niet veilig was. Het hele gebeuren escaleerde in de tweede etappe en zo trokken de renners de remmen dicht na 20 kilometer koers. ‘s Avonds werden er wel enkele bijkomende maatregelen genomen, maar echt helemaal veilig werd de Ronde van Luxemburg er niet op.

“Wij hebben na de tweede etappe meer seingevers ingezet en we konden van dan af ook op meer politiemensen rekenen die erop toezagen dat het allemaal wel veiliger werd. We gaan binnenkort opnieuw samen zitten met alle mogelijke instanties om van deze Ronde van Luxemburg een veilig evenement te maken”, vertelde Andy Schleck zaterdag.

Tijdens de slotetappe liep het weer mis. Een slecht geparkeerde vrachtwagen zorgde, op 68 kilometer van de finish, ervoor dat er een golfbeweging kwam in het peloton. Hierdoor sloegen onder andere Emiel Planckaert, Jimmy Janssens, Thomas Boudat en Yevgeniy Gidich tegen de vlakte. De Kazak was er het ergst aan toe en werd zelfs gedwongen tot opgave. De rest kon de etappe met enkele schaafwonden verder uitrijden.

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.