Moeder van vlucht gezet omdat zoontje (2) geen mondmasker wil dragen: “Moet ik het met plakband vastkleven misschien?”

Video: Facebook

Een Amerikaanse vrouw zweert nooit meer met luchtvaartmaatschappij American Airlines te vliegen nadat ze bovenstaand tafereel filmde. Een moeder was van het vliegtuig gezet omdat haar zoontje (2) geen zin had om zijn mondmasker te dragen. De radeloze moeder schreeuwde het wanhopig uit toen ze opnieuw in de luchthaven stond: “Wat moet ik dan doen? Het vastplakken met plakband, misschien?”

Rachel Davis vloog vorige week van Charlotte in North Carolina naar haar thuishaven in New Hampshire met haar vermoeide zoontje Lyon. De peuter had niet veel zin om zijn mondmasker aan te houden en rukte het telkens weer af. Davis zat amper neer op het toestel, toen een stewardess haar aanmaande om het mondmasker weer op te zetten. Maar Lyon weigerde te doen wat zijn moeder vroeg.

“Ik probeerde alles wat ik kon”, legt Davis zelf uit op sociale media. “Ik smeekte en ik probeerde hem om te kopen, maar hij schreeuwde en huilde. Ik voelde me een slechte moeder.” Het was de vierde vlucht van het gezinnetje in dezelfde week, maar het was de eerste keer dat de bemanning de kleine jongen vroeg een masker op te zetten, aldus Davis. “Ze zeiden gewoon dat mijn tweejarige zoontje zich naar de regels van de luchtvaartmaatschappij moest schikken of dat we moesten vertrekken.”

“Slechtste week van mijn leven”

“Ik probeerde nogmaals, terwijl ik tranen met tuiten huilde en zelf begon te hyperventileren achter mijn eigen mondmasker”, aldus Davis.

Maar het lukte niet en de bemanning wilde resoluut de regels handhaven: kinderen moeten vanaf twee jaar een mondmasker dragen op het vliegtuig. De piloot besloot dan ook dat moeder en zoon moesten uitstappen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.

(Lees verder onder het Instagrambericht)

View this post on Instagram

I’m at a complete loss of words. The eyes of a mama-bear who just bawled her eyes out as she was forced off an airplane because her 2 year old wouldn’t keep his mask on. I tried repeatedly, begged him, bribed him, pleaded with him, did everything I could while he was screaming and crying as I tried to hold him and put the mask on, feeling my absolute lowest of lows as a mother. Before I even sat in my seat, flight attendant Terry on American Airlines flight 5595 from Charlotte, NC to Manchester, NH on September 17th, approached me and asked how old my son is, and demanded according to their policy he wear a mask. I told her this is our fourth American Airlines flight this week, and he has never been asked to wear a mask. She informed me he (my overtired two year old son) would need to comply with their company policy or we would be asked to leave the aircraft. As I tried to put down my things and get a mask out, I heard Terry on the phone saying “yea it’s clear there is going to be a problem and we will need you to come down”. The nastiest smug look on her face. I’ll save you the rest of the horror that happened on the plane, as I continued trying to get him to wear the mask, bawling my eyes out and hyperventilating behind my own suffocating mask. Desperate to get home after the worst week. He would have been asleep before we even pushed back if they had just been humans. The pilot had the final say, Lyon wears the mask or they will escort us off the plane. Rather than get themselves any bad press by escorting a crying mom and two year old off the plane, they forced everyone to deplane, and wouldn’t let us back on the flight home. Apparently before we got off the plane everyone who left before us lit up the crew in the gate area. The Captain walking right by me as I screamed my head off in my absolute worst moment. They moved us to a flight tonight, on the same airline who’s company policy kicked us off the last flight, because my two year old son wouldn’t keep a mask securely over his nose and mouth at all times. This is the world we live in? This is not a mask debate. This is a ‘be a god damned human’ debate. I will NEVER fly AA again.

A post shared by Rachel Starr Davis (@rachelstarrdavis) on

“In plaats van een slecht imago te krijgen door een huilende moeder en haar zoontje naar buiten te escorteren, dwongen ze iedereen af te stappen”, zegt Davis nog. “Niemand mocht nog op het toestel. De bemanning kreeg er dan ook lustig van langs door de passagiers die moesten staan wachten.” Davis had geen idee hoe ze moest thuis raken, na wat ze zelf bestempelt als “de slechtste week van mijn leven”.

Het filmpje werd gemaakt terwijl de andere passagiers opnieuw mochten boarden.

Reactie American Airlines

American Airlines reageerde op het incident, maar stelt dat ze enkel hun regels handhaafden. “Om de veiligheid van de passagiers te garanderen, moeten alle passagiers ouder dan twee jaar een mondmasker dragen. Dat communiceren we uitdrukkelijk met alle passagiers.” De luchtvaartmaatschappij contacteerde Davis voor meer uitleg en om “haar bezorgdheden te bespreken”.

Uiteindelijk mochten Davis en haar zoontje een latere vlucht nemen, zodat ze toch nog in New Hampshire geraakten. Maar de jonge moeder eist nog steeds dat American Airlines zich verontschuldigt. “Als ze menselijk waren geweest, lag Lyon al te slapen voor de vlucht kon opstijgen”, besluit ze. “Is dat eigenlijk de wereld waarin we leven?”

bekijk ook

Woedende passagiers jagen vrouw zonder mondmasker van het vliegtuig

Bejaarde man uit vliegtuig gezet omdat hij stewardess vraagt haar mondmasker weer op te zetten

Passagier van vlucht gehaald omdat hij bericht over positieve coronatest pas op vliegtuig krijgt

Op de hoogte blijven van al het nieuws rond het coronavirus? Volg hier de laatste updates.

Meer over Coronavirus

Corrigeer

MEER NIEUWS

AANGERADEN