Mode

Poppen op de catwalk en zichtbare beha’s: dit zijn de hoogtepunten van de modeweek in Milaan

Poppen op de catwalk en zichtbare beha’s: dit zijn de hoogtepunten van de modeweek in Milaan

In Milaan vonden er in tegenstelling tot in Londen en New York toch flink wat meer fysieke shows plaats, al dan niet met publiek, en ook trends werden hier niet geschuwd. “The show must go on.” Dat leek het motto van de Italiaanse modehuizen.

Ook in New York en Londen doken al volop bloemenprints op, zowat de enige constante tot nog toe, en dat blijkt nu ook het geval in Milaan. De Italiaanse modehuizen zetten royaal in op drukke, kleurrijke prints met in de hoofdrol exotische bloemen en maritieme of nautische details, zoals zeesterren bij Versace en kompassen bij Dolce & Gabbana.

Poppen op de catwalk en zichtbare beha’s: dit zijn de hoogtepunten van de modeweek in Milaan
Vlnr: Versace, Valentino, Etro en Dolce & Gabbana

De zomercollectie van Versace roept quasi spontaan de bekende muziektonen uit ‘De Kleine Zeemeermin’ op … Geen wonder ook. Versace dompelde de volledige catwalkshow onder in een maritieme setting, inclusief een met zand bedekte catwalk, omgevallen Romeinse pilaren en catwalkmodellen met natte haarlokken. Het modehuis diepte voor deze collectie ook een oude, maritieme print uit de archieven op, die in de jaren negentig nog door de meester zelve, Gianni Versace, ontworpen werd.

Poppen op de catwalk en zichtbare beha’s: dit zijn de hoogtepunten van de modeweek in Milaan

Naar de show van Prada werd dit keer ongetwijfeld het meest uitgekeken, want het modehuis lanceerde zijn eerste collectie die in samenwerking met Raf Simons tot stand kwam. In februari werd bekendgemaakt dat de Belgische ontwerper aan de zijde van Miuccia Prada als tweede creatief directeur van het huis aan de slag zou gaan. Hun allereerste collectie vormt een herinterpretatie op het alledaags uniform, dat door het ontwerpersduo in een eenvoudig, verfijnd en draagbaar kleedje werd gestopt.

Poppen op de catwalk en zichtbare beha’s: dit zijn de hoogtepunten van de modeweek in Milaan

Zeemzoete pastels en subtiele zandkleuren. Daar ging de voorkeur van de Italiaanse modehuizen grotendeels naar uit. Alle kleurschakeringen binnen dit kleurenpalet passeerden de revue, bij nagenoeg elk groot en minder groot modehuis, zoals Valentino, Max Mara, Blumarine, N°21, Alberta Ferretti en nog zoveel meer.

Poppen op de catwalk en zichtbare beha’s: dit zijn de hoogtepunten van de modeweek in Milaan
Vlnr: Valentino, N°21, Blumarine, Alberta Ferretti en Max Mara

Prachtige beha’s hoef je komende zomer opnieuw niet te verstoppen onder je kledij. Draag ze vol trots over een jurk, onder een jasje of laat ze uit een jurk met decolleté piepen. Zichtbare beha’s waren de voorbije zomer al een ding en dat blijft blijkbaar nog een tijdje zo.

Poppen op de catwalk en zichtbare beha’s: dit zijn de hoogtepunten van de modeweek in Milaan
Vlnr: Versace, Drome, Dolce & Gabbana en Etro

Nog een manier om wat meer vlees te laten zien? Dat doe je met doorzichtige stoffen. In Italië mocht werkelijk alles gezien worden. Al bleef dit al bij al wel erg subtiel, vooral naar Italiaanse normen. Zo droegen de catwalkmodellen onder hun transparante jurken stuk voor stuk zedig ondergoed. Gespot bij Emporio Armani, Fendi, Act n°1, Blumarine en Sportmax.

Poppen op de catwalk en zichtbare beha’s: dit zijn de hoogtepunten van de modeweek in Milaan
Vlnr: Fendi, Emporio Armani, Blumarine en Act n°1

Ook Moschino hoeft geen medialuwte te vrezen dezer dagen. Creatief directeur Jeremy Scott gooide hoge ogen met het filmpje, waarin zijn nieuwste collectie wordt getoond aan de hand van een poppenkast. Van elke outfit, inclusief de bijhorende accessoires, werd een miniatuurversie gemaakt die vervolgens werd gepresenteerd door een marionet die zich als volleerd model over de catwalk heen bewoog.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees