Klagers halen bakzeil: startbaan luchthaven Deurne werd niet illegaal verlengd

Klagers halen bakzeil: startbaan luchthaven Deurne werd niet illegaal verlengd

Foto: BELGA

Deurne / Mortsel / Borsbeek -

De startbaan van de Luchthaven Antwerpen werd niet illegaal verlengd voor de ondertunneling van de Krijgsbaan (R11). Dat heeft de correctionele rechtbank van Antwerpen afgelopen vrijdag geoordeeld. De actiegroep ‘Verlenging Nooit’, net als de stad Mortsel en de gemeente Borsbeek die zich burgerlijke partij hadden gesteld, halen dus bakzeil.

Actiegroep Verlenging Nooit en twee omwonenden hadden vorig jaar een dagvaarding ingeleid voor mogelijke bouwmisdrijven. De klagers stelden dat de startbaan van de luchthaven illegaal is uitgebreid, zonder vergunningen, tijdens de ondertunnelingswerken van de Krijgsbaan.

Het Vlaams Gewest, de LOM Antwerpen (de publieke nv verantwoordelijk voor de basisinfrastructuur), en de twee mee gedagvaarde leidend ambtenaren zijn verheugd dat de rechtbank de vorderingen volledig verwerpt en dat ze worden vrijgesproken.

Het Vlaams Gewest en LOM Antwerpen meenden altijd dat ze het recht aan hun kant hadden. Ze beroepen zich op een stedenbouwkundige vergunning uit 2013, waartegen geen enkel beroep werd aangetekend en dat een definitief en uitvoerbaar karakter heeft. “De werken werden uitgevoerd conform de bouwvergunning en in april 2016 afgerond. Het was dan ook verrassend dat in 2019, net voor het verstrijken van de verjaringstermijn, de actiegroep Verlenging Nooit en de twee omwonenden vermeende bouwmisdrijven aanklaagden. Dit gebeurde bovendien op een ongebruikelijke wijze, namelijk aan de hand van een rechtstreekse dagvaarding voor de correctionele rechtbank”, zeggen Vlaams Gewest en LOM Antwerpen in een persbericht.

Daarnaast beroepen beide instanties zich op een opmeting door drie landmeters in 2016 waaruit moet blijken dat de start- en landingsbaan niet langer is geworden, maar nog steeds 1510 meter lang is.

Ondertunneling Krijgsbaan en aanleg veiligheidszone

In 2016 werd de Krijgsbaan (R11) naast de luchthaven ondertunneld voor de aanleg van een veiligheidszone achter de startbaan: een zogenaamde RESA (Runway End Safety Area). Die veiligheidszone is een Europese en internationale verplichting, maar was voordien niet aanwezig op de luchthaven.

De RESA heeft onder andere als doel om vliegtuigen die - bijvoorbeeld omwille van technisch defect - niet tijdig in de lucht geraken, de nodige marge te geven om veilig tot stilstand te komen. Voor 2016 werd het verkeer op de Krijgsbaan (R11) die vlak achter de startbaan liep, stilgelegd op het ogenblik dat er een vliegtuig vertrok. De ondertunneling van de R11 door het Vlaams gewest maakte komaf met die gevaarlijke situatie en zorgde voor de nodige ruimte voor de aanleg van een RESA.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio