Minister Petra De Sutter wil dat Bpost extra maatregelen neemt om pakjes te kunnen blijven leveren: “Maar de medewerkers werken zich al krom”

Minister Petra De Sutter wil dat Bpost extra maatregelen neemt om pakjes te kunnen blijven leveren: “Maar de medewerkers werken zich al krom”

Foto: BELGA

Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) wil dat Bpost de beslissing herbekijkt om de komende weken een deel van de pakjes niet meer aan huis te leveren. Dat heeft ze bekendgemaakt na een overleg met het postbedrijf.

LEES OOK. Bpost kan het niet meer aan: 25.000 pakjes moeten zelf opgehaald worden. Maar worden je verzendkosten terugbetaald en komt je pakje nog wel op tijd? (+)

Door de recordvolumes aan pakjes kan Bpost niet meer alle pakjes aan huis afleveren, zo kondigde het bedrijf vrijdag aan. Een deel van de klanten zal de pakjes de komende weken zelf moeten gaan oppikken in een afhaalpunt. De beslissing leidde tot felle kritiek van onder meer de handelsfederatie Comeos.

“Ik begrijp de ongeruste reacties die nu binnenkomen op de bijzondere maatregelen”, zegt De Sutter zaterdag. “Ik heb met Bpost overleg gepleegd en heb hen gevraagd om tegen begin volgende week de maatregelen te bekijken vanuit die terechte bezorgdheden.” Een concreet tijdstip daarvoor kon niet worden gegeven.

“Bijna 600.000 pakjes per dag”

De minister benadrukt wel de uitzonderlijke omstandigheden bij Bpost. “Normaal gezien leveren ze 270.000 pakjes, nu zitten ze al bijna aan 600.000 pakjes. Ze hebben al 2.000 mensen extra aangeworven. Mensen van Bpost werken zich krom om dit gebolwerkt te krijgen. Daarom zoekt het bedrijf naar oplossingen om dit te kunnen blijven doen en daarvoor kunnen we hen dankbaar zijn.”

Voor handelsfederatie Comeos is de belofte om de situatie “te herbekijken” niet voldoende. “Eerst roept de overheid op om lokaal te kopen. Doen we dat massaal, blijkt dat Bpost, waar de overheid meerderheidsaandeelhouder van is, de job niet aankan”, klinkt het. “Het is al sinds de eerste lockdown dat er problemen zijn. De tarieven gaan de hoogte in, maar de dienstverlening volgt niet.”

Corrigeer

MEER NIEUWS