“Eerste dagen moet je overal zijn”: hoe Marc Van Ranst al jaar voor het virus zijn ‘corona-strategie’ klaar had

“Eerste dagen moet je overal zijn”: hoe Marc Van Ranst al jaar voor het virus zijn ‘corona-strategie’ klaar had

Marc Van Ranst begin dit jaar voor véél media, zoals hij voorzag. Ook al wou het kabinet-De Block z’n boodschap volgens hem klein houden. Foto: BELGA

Neen, het was geen toeval hoe Marc Van Ranst begin dit jaar plots overal was. Dat was exact zijn plan, bevlogen uiteengezet in een lezing die hij goed een jaar voor de coronacrisis gaf. “De eerste dagen van een pandemie moet je alomtegenwoordig zijn, zodat je media-aandacht krijgt.” Hij greep en kreeg ze, die aandacht. Ondanks het kabinet-De Block, dat de boodschap van Van Ranst en co. toen “klein wilde houden”.

“De eerste dag is zó belangrijk. Je moet gaan voor één stem met één boodschap. One voice, one message.” Dat zei Marc Van Ranst in januari 2019 tijdens een uiteenzetting voor een select publiek in het ...

Meest gelezen uit de buurt