Test Aankoop en Europese consumentenorganisatie vorderen 180 miljoen euro van Apple. “iPhones opzettelijk vertraagd”

Test Aankoop en Europese consumentenorganisatie vorderen 180 miljoen euro van Apple. “iPhones opzettelijk vertraagd”

Foto: REUTERS

De Europese consumentenorganisatie Euroconsumers, waartoe ook Test Aankoop behoort, klaagt Apple aan voor ongeveer 180 miljoen euro in vier Europese landen. Woensdag wordt in België en in Spanje een groepsvordering ingediend, zegt T-A. De volgende weken gebeurt hetzelfde in Italië en Portugal. Het Amerikaanse technologiebedrijf zou opzettelijk de prestaties van de batterijen van oudere iPhone 6-modellen hebben vertraagd door middel van software-updates. Dit om gebruikers te verleiden een nieuwe iPhone te kopen.

“Apple heeft updates gepusht, wetende dat het telefoons zou vertragen”, zegt Els Bruggeman, hoofd beleid en handhaving bij Euroconsumers woensdag in de Financial Times. In sommige gevallen vielen de telefoons zelfs uit. “Europese consumenten willen behandeld worden met hetzelfde respect dat consumenten in de Verenigde Staten kregen.”

Volgens Test Aankoop gaat het om meer dan 3 miljoen iPhones die in de vier landen tussen 2014 en 2020 zijn verkocht. Per telefoon wordt een vergoeding van 60 euro gevraagd. Consumenten die in het bezit zijn of waren van een iPhone 6, 6 Plus, 6S en 6S Plus en schade hebben geleden, kunnen zich aanmelden bij Test Aankoop (www.test-aankoop.be/apple). “De groepsvordering in ons land zal woensdag worden ingediend voor de Brusselse ondernemingsrechtbank”, zegt woordvoerder Simon November van Test Aankoop. Zo een procedure kan jaren duren, maar niets belet Apple om intussen te onderhandelen over een schikking, klinkt het.

Minnelijke schikking

Eerder werd Apple om dezelfde reden aangeklaagd door tientallen Amerikaanse staten, en door Amerikaanse iPhonegebruikers in een groepsvordering. In die zaken stemde Apple in met een minnelijke schikking van respectievelijk 113 miljoen dollar en maximaal 500 miljoen dollar.

Afgelopen zomer stuurde Euroconsumers al brieven naar Apple, met het verzoek te stoppen met de geplande veroudering en Europese consumenten te compenseren. Apple noemde de aantijgingen “feitelijk en juridisch onjuist”. In de Financial Times voegt het bedrijf eraan toe dat het altijd zijn doel is geweest om producten te maken waar de klant tevreden over is. “Ervoor zorgen dat iPhones zo lang mogelijk meegaan, is daar een belangrijk onderdeel van.”

Corrigeer

MEER NIEUWS