Van je dagelijkse patronen tot wie je familie is: je auto weet alles van je en daar verdient de fabrikant aan

Van je dagelijkse patronen tot wie je familie is: je auto weet alles van je en daar verdient de fabrikant aan

Slimme auto’s zijn u soms te slim af. Foto: Getty Images

Wie in een auto rijdt met slimme snufjes aan boord, deelt vaak zonder het te weten een pak data met de autofabrikant. Die verkoopt die gegevens zonder veel scrupules door. Want de auto weet niet alleen waar je bent en hoe snel je optrekt, door de bluetooth-link met je telefoon kan de fabrikant ook weten met wie je belt en welke muziek je beluisterde.

25 gigabyte per uur. Dat is de hoeveelheid data die een auto verzamelt via zijn sensoren en via de informatica in het dashboard. De Nederlandse onderzoeksjournalisten van Pointer en Investico achterhaalden dat autofabrikanten de verzamelde data verkopen voor zo’n 2 euro per maand.

“De auto weet wie je bent, wie je vrienden zijn, wie je familie is”, vertelt Gerard van de Meent van consultancybureau Wizzcar aan Pointer. “Als je je telefoon synchroniseert, leest de auto ook je e-mails en tekstberichten. Auto’s met gordelspanners registreren je gewicht. Hij kent je dagelijkse patronen, bij welke restaurants je stopt en hoe hard je rijdt. En of je vermoeid raakt, want in sommige auto’s zitten camera’s die kunnen zien hoe vaak je met je ogen knippert.”

Volgens Pointer verkopen autofabrikanten de data aan bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen, overheden en marketingbedrijven. Het verwijst ook naar onderzoek van adviesbureau Accenture dat inschat dat autofabrikanten tegen 2050 meer inkomsten zullen halen uit die data dan uit de verkoop van auto’s zelf.

Het is volgens Pointer onmogelijk alles te voorkomen. Wie het zo veel mogelijk wil vermijden, maakt best geen gebruik van de ingebouwde GPS of radio en sluit ook de eigen telefoon beter niet aan. Om misbruik te voorkomen is het belangrijk bij het verkopen van de auto alle persoonlijke gegevens te verwijderen.

Corrigeer

MEER NIEUWS