H&M start met kleding-abonnementen

H&M start met kleding-abonnementen

Foto: AFP

Kledingketen H&M start met een abonnementenservice. Voor een vast bedrag per maand hebben abonnees toegang tot het platform Singular Society. Daar kunnen ze dan kledij aankopen tegen productieprijs.

Concreet: voor een basisabonnement betaal je 9,5 euro per maand. Daarmee mag je vijf stuks per maand aankopen. Wie opteert voor het duurdere abonnement, betaalt 19,5 euro per maand en kan 25 stuks aankopen. Beide abonnementen worden goedkoper als je voor een jaar aansluit. Door het abonnement betaal je voor de items enkel nog de productieprijs. Hoeveel lager die prijzen liggen, is voorlopig niet duidelijk.

Slowfashion

Retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) vergelijkt het systeem met Hello Fresh-abonnementen. “Door met een abonnement te werken, zijn ze zeker van hun inkomsten. Ze moeten dan geen winst maken op de individuele stuks. Daarenboven kunnen ze perfect inschatten hoeveel ze moeten produceren en zitten ze niet met een gigantische stock die ze moeten slijten.”

Naar eigen zeggen wil H&M met Singular Society de kaart van de duurzaamheid trekken. “De kledingindustrie is bij uitstek een vervuilende industrie. Het is logisch dat in een veranderende wereld H&M duurzamer wil worden. Consumenten kijken daar ook echt naar. Dat verklaart onder andere het succes van tweedehands nu. Sommigen voorspellen dat de tweedehandsmarkt over enkele jaren zelfs groter zal zijn dan de ‘fastfashion’ waarin H&M opereert. De keten wil daar duidelijk een antwoord op bieden. Door in te zetten op slowfashion. Minder items betekent ook duurzamer. Als dat kan tegen een interessant prijs, kan dat werken”, zegt Van Ossel.

Het proefproject loopt momenteel in Zweden. Wanneer H&M het systeem naar ons land zou uitrollen, is nog niet geweten.

Corrigeer