Films met Koen De Bouw en Johan Heldenbergh getipt als favorieten voor de Oscars: “Zelden wist een film me zo te ontroeren”

Films met Koen De Bouw en Johan Heldenbergh getipt als favorieten voor de Oscars: “Zelden wist een film me zo te ontroeren”

Foto: rr

Op de Oscars is het nog eventjes wachten, maar stilaan wordt er uitgekeken naar mogelijke prijsbeesten. Volgens toonaangevende Amerikaanse vakbladen komen zowel The man who sold his skin, de Tunesische inzending met Koen De Bouw, en het Bosnische Quo vadis, Aida met Johan Heldenbergh in aanmerking voor de prijs voor de beste internationale film.

Sinds de allereerste uitreiking in 1929 werden de Oscars nog maar vier keer uitgesteld. Eén keer vanwege de overstromingen in Los Angeles, later vanwege de moord op Martin Luther King en de moordpoging op toenmalig Amerikaans president Ronald Reagan. En nu, vanwege een reden die u vast al geraden heeft.

De 93ste Oscaruitreking zal plaatsvinden in april. De nominaties voor de beste films van het afgelopen jaar, die we anders rond deze periode mogen verwachten, worden pas in maart bekendgemaakt. Toch wordt er al langzaam uitgekeken naar mogelijke kanshebbers. Door vooraanstaande filmbladen als The Hollywood Reporter en Variety getipt in de categorie ‘Beste internationale film’: The man who sold his skin met daarin Koen De Bouw en Quo vadis, Aida met daarin Johan Heldenbergh (53).

Politiek geladen

Die laatste speelt in het Bosnisch oorlogsdrama de Nederlandse kolonel Thom Karremans. De film speelt zich af tijdens de genocide in Srebrenica, in 1995. 8000 Bosnische mannen werden vermoord op bevel van de Servische bevelhebber Ratko Mladic. ­Karremans was commandant van een ­bataljon van de VN dat de vrede moest proberen te bewaren.

“Zelden wist een film me zo te ontroeren, zelfs wanneer ik perfect wist wat er ging gebeuren”, vertelt Heldenbergh. “Het is één van de mooiste projecten waar ik de afgelopen jaren aan heb meegewerkt. Een dwingend verhaal dat in turbulente tijden als deze moest verteld worden. Zeker de hoofdrolspeelster wist me enorm te beroeren. Toen de film werd voorgesteld op het filmfestival van Venetië, was ik teleurgesteld dat zij geen prijs kreeg. Misschien binnenkort dan toch een beetje revanche.” (lacht)

Zou echter ook in de smaak van de Academy vallen: The man who sold his skin, een Tunesische film waarin Koen De Bouw (56) een Europese kunstenaar speelt die een visum tatoeëert op de rug van een Syrische vluchteling, bij wijze van statement. Twee politiek geladen films, dus. En ook de andere inzendingen, onder andere uit Mexico en Ierland, handelen over thema’s als immigratie, armoede en corruptie. “A sign of the times”, zegt Heldenbergh. “Filmmakers laten zich inspireren door hun eigen leefwereld. En die ziet er momenteel niet overal even fraai uit.”

Op 15 maart wordt bekendgemaakt welke films effectief zullen worden genomineerd voor het gouden beeldje.

Corrigeer

MEER NIEUWS