86 procent van leerkrachten ziet leerachterstand bij kinderen: lezen en rekenen minder goed bij bijna de helft

86 procent van leerkrachten ziet leerachterstand bij kinderen: lezen en rekenen minder goed bij bijna de helft

Een semester afstandsonderwijs blijkt nu al zijn tol te eisen. 86 procent van de leerkrachten in de lagere school merkt een leerachterstand bij zijn of haar leerlingen, als gevolg van corona. Dat blijkt uit een enquête van Van In, de uitgever van heel wat schoolboeken en maker van online leerplatform Bingel.

Eén op de acht leerkrachten (12 procent) ziet die achterstand die zelfs bij alle leerlingen. En 73 procent bij enkelen, zo leert een bevraging van Van In, de uitgever van heel wat schoolboeken en maker van online leerplatform Bingel, bij 1.500 juffen en meesters uit het basisonderwijs. De “corona-achterstand” is het grootst bij lezen en wiskunde.

De cijfers per vak, voor alle leerkrachten samen (enkel beoordeeld door zij die het vak geven), zijn niet goed. Een jaar dat gekenmerkt wordt door afstandsonderwijs, online lessen en preteaching doet leerlingen duidelijk geen deugd.

84 procent merkt een leerachterstand op voor wiskunde: 44% een grote leerachterstand, 39% een kleine leerachterstand.

81 procent merkt een leerachterstand op voor taal: 38% een grote, en 43% een kleine.

80 procent merkt een leerachterstand op voor lezen: 47% een grote, 33% een kleine.

77 procent merkt een leerachterstand op voor schrijven.

77 procent merkt een leerachterstand op voor spelling.

64 procent ziet een leerachterstand voor Frans.

55 procent constateert een leerachterstand voor WO.

Door corona is het gebruik van online leerplatformen toegenomen, zeggen de leerkrachten nog. Bij 44 procent van de ondervraagde leerkrachten is het ICT-beleid van de school veranderd sinds het begin van de pandemie. Het aantal tablets en laptops op school is ook toegenomen.

Corrigeer

MEER NIEUWS