Super Bowl verpulvert record: 450 miljoen euro voor tv-spotjes

Super Bowl verpulvert record: 450 miljoen euro voor tv-spotjes

Tom Brady (Tampa Bay Buccaneers) en co. deden de kassa rinkelen voor zender CBS. Foto: REUTERS

De live-uitzending van de Super Bowl is een hoogdag voor adverteerders. Afgelopen zondag werd het record aan reclame-inkomsten van vorige jaar scherper gesteld. Liefst 450 miljoen euro leverden de spotjes rechtenhouder CBS op.

Voor, na en tijdens de 55ste Super Bowl werden 96 reclamespotjes afgevuurd op de kijkers, goed voor een totale opbrengst van 545 dollar (zo’n 450 miljoen euro). Dat is liefst 5,2 miljoen dollar (zo’n 4,3 miljoen euro) meer dan vorig jaar, toen ook al een record werd gevestigd, een stijging van 22 procent.

De cijfers zijn een raming van het marktonderzoeksbureau Kantar. De stijging is opmerkelijk aangezien grote adverteerders als Coca-Cola en Budweiser afhaakten.

Voor de lokale kruidenier is de Super Bowl niet weggelegd, want dertig seconden zendtijd kost 5,6 miljoen dollar (zo’n 4,6 miljoen euro).

In de seizoensfinale van het American Football wonnen de Tampa Bay Buccaneers met 31-9 van de Kansas City Chiefs.

De kijkcijfers van de live-uitzending vielen ietwat tegen. Er waren 96,4 miljoen kijker, het laagste aantal sinds 2007. Vorig jaar waren er nog 102,3 miljoen kijkers.

Corrigeer