Max Verstappen mag motor houden

Max Verstappen mag motor houden

Foto: Red Bull Racing

Vorig jaar zat het Red Bull Racing van Max Verstappen nog met de handen in het haar, nadat motorleverancier Honda had aangekondigd eind 2021 uit de F1 te stappen. Donderdag besliste autofederatie FIA echter dat de motoren na dit seizoen niet meer mogen evolueren. Dat betekent dat Verstappen ook na dit seizoen met dezelfde krachtbron aan de slag kan.

Maanden hebben ze gelobbyd, de bonzen van Red Bull Racing. Om de F1-motoren te ‘bevriezen’, zoals dat heet. Ze wilden best verder met de Honda-krachtbron – al zal die een ander etiketje krijgen – maar ze beschikten niet over de middelen om die motor verder te laten evolueren. Als Mercedes, Ferrari en Renault hun respectieve krachtbronnen wel zouden mogen verbeteren, dan was Red Bull kansloos. Het alternatief voor Red Bull – terugkeren naar de Renault-motoren – was er eigenlijk geen. Daarvoor is het water tussen de energiedrankjongens en de Franse autobouwer al een paar jaar veel te diep.

Donderdag besliste de F1 Commissie van autofederatie FIA, waarin ook alle F1-teams zetelen, dat Red Bull en Verstappen hun zin krijgen. Vanaf het seizoen 2022 mogen de motoren niet langer evolueren. Het prestatieniveau dat aan het eind van 2021 wordt bereikt, wordt voor de volgende jaargangen behouden. In 2025 zouden er dan nieuwe motorregels worden ingevoerd.

Ook het voorstel van sprintraces kwam bij de F1 Commissie op tafel. Die korte races zouden op zaterdag worden verreden, en zouden de startgrid van de eigenlijk grand prix op zondag bepalen. De F1 promotor had dat nieuwe kwalificatieconcept dit jaar in Canada, Italië en Brazilië willen uitproberen, maar de teams houden voorlopig de boot af. Er werd wel beslist dat er ook dit jaar in Portugal zal worden geracet. Het circuit in Portimao vult op 2 mei de laatste open plek op de 21 races tellende kalender in.

Max Verstappen mag motor houden
Foto: Red Bull Racing
Corrigeer