De Formule 1 wil "krachtigere motoren met meer emotie"

De Formule 1 wil "krachtigere motoren met meer emotie"

Foto: Mercedes F1 team

De F1 heeft beloofd dat ze vanaf 2025 ervoor gaat zorgen dat de volgende generatie krachtbronnen krachtiger zal zijn en er als het ware weer zullen voor zorgen dat de haren op je armen recht komen.

Gisteren werd tijdens de Formule 1-commissie door de FIA en het management van de sport een actieplan besproken voor de omschakeling naar nieuwe krachtbronnen vanaf 2025. Dat is een jaar eerder dan voorzien en in combinatie met de ‘engine freeze,’ die ook goedgekeurd werd, moet dit gaan helpen om de kosten te drukken.

Er werd ook bevestigd dat ook na de omschakeling zal geracet worden met turbo-hybrides maar hoe het huidige concept zal worden herwerkt moet uitgemaakt worden door een actiegroep bestaande uit de motorfabrikanten en brandstofleveranciers.

De teams en het management van de Formule 1 zijn een aantal punten overeengekomen waaraan de nieuwe power units zullen moeten voldoen. Ze moeten duurzaam zijn en relevant aan het sociale aspect en aan de auto waarmee gewone stervelingen elke dag de baan opgaan. Ze moeten ook gebruik maken van duurzame brandstof, krachtiger zijn en zorgen voor meer emotie. Een ander belangrijk is aspect is het prijskaartje dat naar beneden moet om zo nieuwe fabrikanten warm te maken voor de sport.

Het verlangen naar motoren die meer emotie losmaken is een reactie op de kritiek die er is sinds de intrede van de hybride-technologie in de Formule 1. De zescilinder turbo-hybrides maken niet meer dat typische huilende geluid van de V8 en V10-motoren uit een nog niet zo ver verleden. Om dit probleem te verhelpen zal moeten gekeken worden naar een verhoging van het toerental en de brandstoftoevoer. Waarschijnlijk zal ook het MGU-H-systeem aangepast worden of verdwijnen want dat zorgt ervoor dat het geluid dat uit de uitlaat van een F1 bolide komt gedempt wordt.

Meer F1-nieuws:

  • - Coronamaatregelen Groot-Brittannië hinderen F1-teams: nieuwe F1-bolides niet op tijd klaar?
  • - Overzicht: Wat verdienen F1-piloten?
  • - MotoGP-legende Valentino Rossi onthult waarom hij niet naar de F1 overstapte
  • - F1-steward doet boekje open over bezoek van Lewis Hamilton aan de stewards in Monza
  • - Mick Schumacher is gewaarschuwd: “Geen brokstukken!”
  • Corrigeer