Bruno Deneckere herademt op soloplaat Coming Up For Air

“Zolang ze me maar niet de Charles Manson van Gent noemen is het goed”

“Zolang ze me maar niet de Charles Manson van Gent noemen is het goed”

Foto: Steven Hendrix

Gent -

Na I Remember The Day, een plaat die hij in 2018 samen met zijn muzikale bloedbroeder Nils De Caster maakte, pakt singer-songwriter Bruno Deneckere uit met Coming Up For Air. Een soloplaat die hij in volle coronatijd in zijn eentje maakte, ook al was hij op dat moment al met nog een andere nieuwe plaat bezig. Bruno Deneckere hapte naar adem en liet zich door het virus niet lamleggen. Integendeel: hij gaf zichzelf drie weken tijd om elf nieuwe nummers te schrijven en op te nemen.

In Gentse muziekmiddens is Bruno Deneckere een begrip. In de jaren negentig bekend als frontman van The Pink Flowers, die samen met Luc De Vos en Lieven Tavernier en nog een aantal andere bands overigens deel uitmaakten van de zogenaamde ‘zes van Gent’. Na The Pink Flowers ging Bruno Deneckere door onder zijn eigen naam en is hij betrokken bij tal van muzikale projecten: Het Gespuis (met ondermeer Lieven Tavernier en Dirk Dhaenens Derek), The Infamous Roots Rielemans Family Orchestra (waar ook Nils De Caster, Kathleen Vandenhoudt en Pascale Michiels deel van uitmaken), de Walter De Buckband, The Rolls.

Er zijn er die jou de Bob Dylan van Gent noemen. Al horen we ook de naam Johnny Cash vallen. Maar in het nummer Lost In The Shuffle van je vorige cd I Remember The Day zing je zelf ‘i’m just a small town boy with a twinkle in his eyes…’. Vertel het eens.

“Dat nummer zegt inderdaad veel over mezelf: een jongen die probeert mooie liedjes te maken en te zingen en daar zijn geluk in vindt. En waarbij al de rest niet zo heel belangrijk is. Al moet ik toegeven dat de erkenning door het publiek een artiest de kans geeft om al de rest niet belangrijk te vinden..’t is een paradoxaal gegeven.

En wat mijn muziek betreft: ik hou van de traditie van de oude country en Amerikaanse folk waar het liedje zelf centraal staat maar tegelijkertijd ook deel is van het leven van de zanger. Dat soort muziek staat muzikaal het dichtst bij mij. Dertig jaar geleden kreeg ik van Lieven Tavernier een honderdtal edities van ‘Sing Out! Magazine’ uit de jaren zestig en dat is voor mij nog altijd een schatkamer om in te duiken. Sing Out! was een Amerikaans muziektijdschrift dat mee is opgericht door Pete Seeger. Het blad besteedde enorm veel aandacht aan folkmuziek, maar dan in de brede zin: singer-songwriters, Americana, roots, blues, bluegrass en wereldmuziek. Behalve verhalen en interviews stonden daar telkens ook een heleboel lyrics in, met de muziek erbij.

En ja, die vergelijking met de grote namen zoals Dylan en Cash. Ik zal die zeker niet aanmoedigen, en heb daar zelf niet zo’n erg in. Maar ik snap het wel: we zijn nu eenmaal vergelijkingsbeestjes. En het geeft ons een beetje orde in de chaos. Ik ben al blij dat ze me niet de Charles Manson van Gent noemen.”

Hoe diep sneed corona in jouw vel, en hoe ging je daar mee om?

“Ja, er zijn veel concerten weggevallen en financieel is het niet eenvoudig. In het begin overviel mij wel een gevoel van grote paniek. Gelukkig staat een mens er niet alleen voor en zijn er veel vrienden en lotgenoten die elkaar steunen. En tijdens de zomer kon ik tussen de twee lockdowns nog veel optreden. En collega Kathleen Vandenhoudt heeft me over de streep getrokken en geholpen om toch livestreams te doen. Iedereen is het er over eens dat het niet hetzelfde is als een echt optreden, maar je leert het dan ook zo te bekijken en er van te genieten. Bovendien bieden die livestreamconcerten je de kans om nog eens met de vrienden samen te spelen. Zo kon ik met The Rolls en Stash, groepen waar ik gitaar bij speel, ook nog eens samenzitten. En binnenkort zie ik The Rielemans Family nog eens terug. Het zijn allemaal lichtpuntjes.”

Op welk moment besliste je om die soloplaat te maken?

“Tijdens de eerste lockdown had ik liedjes geschreven voor een nieuwe plaat die ik samen met Ht Roberts, Nils De Caster en Bart Vervaeck wou maken. Maar door de lockdown vond ik het ondoenbaar om die plaat voor te bereiden en op te nemen. Je moet als muzikant de andere bandleden zien en aanvoelen vind ik.

Daarna werd het zomer en had iedereen het weer wat drukker en daarna deed de tweede lockdown weer de boeken toe. Toen vond ik de tijd echt rijp om iets alleen te doen en ook echt van een wit blad te beginnen. Ik heb mezelf drie weken gegeven om te schrijven. Ik vond het eerlijk gezegd heel tof om in die periode alleen maar met dat project bezig te zijn. Het was echt herademen. Eens de nummers klaar boekte ik één dag de studio van Room 13 en in enkele uren was de plaat opgenomen. Zalig, vooral voor iemand die niet graag in een studio zit.” Lees verder onder de foto

“Zolang ze me maar niet de Charles Manson van Gent noemen is het goed”

Elf nummers op drie weken. Hoe doe je dat? En hoe fel beïnvloedt corona en de isolatie de inhoud van je nummers?

“Het is vooral een kwestie van openstaan voor alle indrukken, je omringen met schoonheid en creativiteit, en je focussen. Ideeën zijn er elke dag maar ik heb de rust en focus nodig om ze uit te werken. En ja, vanuit het waarnemen van de werkelijkheid sluipen er impressies in je nummers. Zo staat op de plaat het nummer When There Is No You: dat nummer kan iedereen interpreteren zoals hij of zij het zelf wil, maar voor mij gaat het in de eerste plaats over de trouwe fans en de organisatoren die er tijdens deze donkere periode voor zorgden dat ik toch mijn ding kon blijven doen. Deze plaat is voor mij dan ook heel belangrijk: het project heeft me doen inzien dat het toch nog kan om mijn impressie van de actualiteit in een lied te steken, op te nemen en uit te brengen in een zeer korte tijdspanne. Natuurlijk mis ik de optredens ongelofelijk hard, maar ik heb gebruik gemaakt van de leegte in de agenda om deze plaat te maken. En ja, hier en daar sluipt er gemis in de teksten, maar meer dan dat krijgt het virus niet van mij.”

Rudy Tollenaere

Bruno Deneckere stelt Coming Up For Air - met band - zaterdag 27 februari voor tijdens een gratis streamingconcert vanuit de Baudelokapel.Reserveren via deze link.

De cd Coming Up For Air is te verkrijgen via www.brunodeneckere.be of www.lierecords.be

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio