Ferrari laat 2021 zo goed als schieten

Ferrari laat 2021 zo goed als schieten

Carlos Sainz (26) en Charles Leclerc (23) vormen het jongste Ferrari-duo sinds Jacky Ickx en Chris Amon in 1968. Foto: Ferrari

Tijdens de traditionele persconferentie voor de start van het seizoen maakte Ferrari-teambaas Mattia Binotto in het gezelschap van rijders Charles Leclerc en Carlos Sainz de plannen voor de Scuderia bekend. Binotto stelde dat het duidelijk beter moest dan in het catastrofale seizoen 2020, maar ook dat men zich in Maranello al heel snel aan de wagen voor 2022 zal wijden. Met andere woorden: verwacht niet te veel van Ferrari dit jaar.

Op de eerste beelden van de Ferrari SF21 is het nog even wachten. Binotto wil zo lang mogelijk aan de nieuwe auto werken, en de scharlaken bolide zal pas op 10 maart worden voorgesteld. In afwachting kon de Italiaan wel al enkele positieve eerste indrukken uit de windtunnel en testbank meegeven.

“De wagen is beter dan die van vorig jaar”, stelt Binotto, die vorig jaar zijn team pas als zesde in het constructeurs-WK zag finishen. “Gelukkig maar, want vorig seizoen schoten we zowel qua power als qua aerodynamica veel te kort. De auto voor 2021 zal efficiënter zijn, en ik verwacht dan ook dat het hele team zijn competitiviteit weet terug te vinden.”

Of er dan opnieuw een Ferrari-rijder op het hoogste podiumtrapje mag verwacht worden? “De technische reglementen wijzigen niet zo heel erg veel, en de kloof met de andere teams was groot”, analyseert Binotto. “Die krijg je niet op één winter gedicht. Bovendien zijn we niet echt van plan om de wagen in 2021 nog veel te laten evolueren. We zullen ons al snel concentreren op de auto voor 2022, want die moet volgens een zo goed als volledig nieuw reglement worden ontworpen.”

Met andere woorden: Ferrari laat 2021 zo goed als schieten. Geen gunstig vooruitzicht voor de rijders, dus. Charles Leclerc (23) en nieuwkomer Carlos Sainz (26) vormen het jongste Ferrari-duo sinds 1968 (toen met Jacky Ickx en de Nieuw-Zeelander Chris Amon) en afgaande op hun weloverwogen woorden willen ze vooral goed samenwerken.

“Het is altijd een beetje een compromis”, weet Leclerc. “Een rijder wil altijd de snelste zijn, ook zijn teammaat kunnen kloppen dus, maar tegelijk moeten we er ook voor zorgen dat het team vooruitgang boekt. We kunnen elkaar het leven niet zuur maken.”

Waarop teambaas Mattio Binotto snel inpikt: “Geen enkele rijder is belangrijker dan het team.” Wie daar een late sneer naar de ontslagen Sebastian Vettel wil in zien, hoeft daar niet eens veel moeite voor te doen. Vervanger Carlos Sainz lijkt in ieder geval minder stennis te willen schoppen dan zijn Duitse voorganger.

“Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn teammaats, dus ik zie niet in waarom dat nu wel zo zou zijn”, legt de Spanjaard uit. “Bovendien zal ik me bij de eerste paar races vooral moeten toeleggen op het helpen van Charles en het team. Voor de start van het seizoen kunnen we slechts drie dagen testen, en die beperkte tijd moet dan nog onder de twee rijders verdeeld worden. Met anderhalve dag voorbereiding met de nieuwe auto is het zo goed als onmogelijk om meteen 100 procent te kunnen geven, zoals ik vorig jaar bij McLaren wel kon doen. Maar ik ben uiteraard wel van plan om dat deficit zo snel mogelijk weg te werken.”

Al is de kans groot dat Sainz en Leclerc in 2021 vooral op hun tanden zullen moeten bijten, en dat de echte renaissance van Ferrari er ten vroegste in 2022 zit aan te komen.

Corrigeer