Kopzorgen rond fiets van Mathieu van der Poel na gebroken stuur: fabrikant Canyon vraagt om Strade op ander model te rijden

Kopzorgen rond fiets van Mathieu van der Poel na gebroken stuur: fabrikant Canyon vraagt om Strade op ander model te rijden

Het afgebroken stuur waarmee Mathieu van der Poel dinsdag in Le Samyn over de finish reed, krijgt een staartje. Fietsconstructeur Canyon roept zijn klanten op voorlopig zijn meest geavanceerde Aeroad-model niet meer te gebruiken. Een van hen is… Van der Poel. De kans dat hij zaterdag de Strade op een ander, mogelijk ouder model van fiets moet rijden, is reëel. Vervelend.

Het bericht zat woensdagavond in de mailbox van alle trouwe klanten van Canyon. Het opmerkelijke beeld tijdens Le Samyn, van Van der Poel en een half afgebroken stuur, had bij de Duitse fietsconstructeur alle alarmbellen doen afgaan. Hoe was dit kunnen gebeuren? Onmiddellijk waren de nodige testprocedures opgestart. Deze beslissing kwam uit de bus: “We willen met absolute zekerheid kunnen garanderen dat niemand verdere schade oploopt zolang we de oorsprong van dit probleem niet kennen. Daarom vragen we alle klanten met het getroffen Aeroad-model hun fiets voorlopig niet meer te gebruiken.” Voor fietsfanaten: het gaat om de Aeroad-modellen CF SLX en CFR, uitsluitend te koop via de website van Canyon voor bedragen tot 9.000 euro. Alleen op deze modellen is het sinds dinsdag omstreden stuur gemonteerd. Een ‘voordeel’: omdat ze pas sinds enkele maanden op de markt zijn, zijn er in België voorlopig slechts een honderdtal van verdeeld.

Drie profploegen

De kwestie zorgt evenwel ook in het profpeloton voor problemen. Canyon levert fietsen aan drie profteams: het Spaanse Movistar, het Franse Arkéa-Samsic en het Belgische Alpecin-Fenix. Ook zij worden door de maatregel getroffen. “Er is beslist dat alle profteams onmiddellijk naar alternatieve fietsen zullen omschakelen”, aldus Canyon. “Tot nader order zullen ze het vorige Aeroad-model gebruiken of de huidige Ultimate.” Onder meer bij Arkéa-Samsic werd al beslist om voor de Strade Bianche vooral naar de Ultimate te grijpen, een lichter model dat doorgaans meer bij klimmers in trek is. Vraag is wat Alpecin-Fenix gaat doen en hoe storend dit alles voor Van der Poel is. De kopman van Alpecin-Fenix was in het verleden altijd uitermate tevreden over zijn Canyon-fietsen. Maar nu, minder dan twee dagen voor de Strade Bianche, dreigt hij van fiets te moeten wisselen en geen gebruik te kunnen maken van het model waarmee hij in oktober nog de Ronde van Vlaanderen won. Vervelend, hoe dan ook. Nog meer omdat het lang niet zeker is of het om een ernstige constructiefout gaat. Nog voor Canyon met zijn bericht kwam, liet vader Adrie van der Poel al weten dat Mathieu in Kuurne-Brussel-Kuurne met zijn fiets tegen de auto van Ineos was gereden en dat het bewuste stuur daar wellicht al een ‘knak’ had gekregen. De zware belasting op de kasseiwegen van Le Samyn zou dan voor de definitieve breuk hebben gezorgd – niet zo uitzonderlijk bij carbonmateriaal.

Verkenning op gewone fiets

Het feit dat Van der Poel gisteren de verkenning van de Strade nog op zijn gebruikelijke fiets deed, doet vermoeden dat de ploeg het vertrouwen in de fiets zeker niet kwijt is. Als Van der Poel van model moet wisselen, grijpt hij, aldus Canyon, wellicht naar het Aeroad-model waarmee hij in 2019 reed. Ook geen drama: met die fiets won hij onder meer op sensationele wijze de Amstel Gold Race. Alpecin-Fenix laat alle communicatie over fiets en stuur over aan Canyon.

Corrigeer