Belg vindt twee briefleveringen per week te weinig en is bereid langer te wachten op duurzamere levering pakjes

Belg vindt twee briefleveringen per week te weinig en is bereid langer te wachten op duurzamere levering pakjes

Foto: Boumediene Belbachir

Belgen vinden dat brieven minimaal drie keer per week aan huis moeten worden geleverd. Dat blijkt vrijdag uit de driejaarlijkse studie van post- en telecomregulator BIPT naar de postbehoeftes. De Belg wil niet meer betalen maar wel langer wachten op duurzamere leveringen van pakjes.

Uit de studie blijkt onder meer dat particulieren het onaanvaardbaar zouden vinden dat brieven standaard in een postpunt, postkantoor of gemeenschapspostbus zou worden bezorgd, in plaats van aan huis. Bovendien vinden ze dat bpost minstens drie dagen per week brieven aan huis moet bezorgen. Momenteel voert het postbedrijf nog maar twee reguliere postrondes per week per adres uit. Daar kunnen uitzonderlijk wel nog leveringen op vrijdag bijkomen, terwijl priorzendingen elke werkdag geleverd kunnen worden. Daardoor kan het aantal thuisbezorgingen in de praktijk wel boven de twee per week liggen.

Prior te duur

Wat priorzendingen betreft, is de Belg niet bereid om de huidige prijs te betalen. Uit het BIPT-onderzoek blijkt dat particulieren daarvoor 10 cent meer willen neertellen per levering, terwijl het prijsvershcil vandaag 50 cent bedraagt. Bovendien zijn ze tevreden met de standaardverzendtermijn van uiterlijk drie werkdagen. “Maar wanneer de bezorging langer dan drie dagen aansleept, daalt de acceptatiegraad onmiddellijk naar een onaanvaardbaar niveau”, waarschuwt het rapport.

Onbekende dienst AUB Postbode

Voorts komt uit de studie onder meer naar voren dat gebruikers het goed zouden vinden als de postbode extra diensten zou aanbieden, zoals zendingen ophalen en postzegels verkopen aan huis. Het BIPT benadrukt echter dat zo’n dienst al sinds 2007 bestaat onder de naam “AUB Postbode”. Mensen kunnen een affiche of klever met “AUB Postbode” aan het raam aanbrengen, waarna de postbode zal aanbellen. Ze kunnen dan postzegels kopen en zendingen en stortingsformulieren meegeven. Maar de dienst is te weinig bekend, onderstreept het BIPT. Opvallend is dat er momenteel ook geen informatie over terug te vinden is op de website van bpost zelf. Een echte verklaring daarvoor heeft een woordvoerster van het postbedrijf niet, al wijst ze erop dat de pagina mogelijk verloren is gegaan bij het omschakelen naar een nieuwe website vorig jaar. Volgens haar zal worden bekeken of en hoe de dienst eventueel weer onder de aandacht kan worden gebracht.

Duurzamere leveringen

Wat pakjes betreft, blijkt uit de studie tot slot dat particulieren bereid zouden zijn om tot drie dagen langer te wachten op hun zending als de levering duurzamer zou verlopen. Bijbetalen voor een duurzame levering, blijkt echter een brug te ver.

Corrigeer

MEER NIEUWS