Tourist LeMC brengt rustige versie van Spring-nummer in ‘Liefde voor muziek’: “Werkt het nog als je het in een serieuze context zet?”

Tourist LeMC brengt rustige versie van Spring-nummer in ‘Liefde voor muziek’: “Werkt het nog als je het in een serieuze context zet?”

Tourist LeMC bracht het Spring-nummer ‘Vrije val’ naar zijn eigen wereld.

Ze hadden hun outfits zorgvuldig uitgekozen, Jelle Cleymans en Jonas Van Geel. Het duo stond vanavond centraal in ‘Liefde voor muziek’. Hun collega’s putten uit hun debuutplaat, het solo-oeuvre van Jelle Cleymans en dat van Spring. Zo bracht Tourist LeMC een ontspannen versie van ‘Vrije val’.

“Van alle artiesten ben ik het meest benieuwd naar jou”, stak Cleymans van wal. “Jij bent een taalkunstenaar, dus ik neem aan dat je er taalkundig iets helemaal anders mee hebt gedaan.” Waarop Tourist LeMC nerveus moest toegeven dat hij, na de voorbije weken nummers van Emma Bale en Willy Sommers volledig naar zijn hand te hebben gezet, nauwelijks aan de tekst van het Spring-nummer Vrije val had gesleuteld.

“Ik dacht: die nummers zitten in de context van Ketnet, geschreven voor tiener”, zette de zanger zijn these uiteen. Zou die tekst nog standhouden als je die in een ‘serieuzere’ context zet? Dit is één van de weinige covers waarvan ik de tekst amper heb aangeraakt.” Al bleek het eindresultaat wel onmiskenbaar Tourist. Zijn vrije val ging minder hard dan die van Cleymans destijds, hij zong het nummer in een veel trager en rustiger tempo. Ronny Mosuse was enthousiast. “Nu vind ik het eigenlijk een goed nummer.”

Opwarmer voor Spring

De artiesten brachten ook nummers uit Cleymans & Van Geels eerste plaat, die vorig jaar uitkwam. “We hebben onze eerste plaat met eigen nummers uitgebracht en toen was er corona. Dus we hebben deze nummers nauwelijks gespeeld”, vertelt Van Geel. Al koos niet iedereen voor een nummer van het duo. Er werd ook veelvuldig gegraaid uit het oeuvre van Jelle Cleymans solo én uit dat van Spring, uiteraard.

Over Spring gesproken, daar hadden de heren nog een geestige anekdote over. Van Geel bleek ooit nog publieksopwarmer voor de populaire Studio 100-band te zijn geweest. Hij deed destijds zelfs auditie voor Spring, maar het mocht niet zijn. Wel vergezelde hij Cleymans, die uitgroeide tot de frontman, regelmatig op optredens. “Jelle was bekend en ik was zo’n beetje zijn aanhangsel, ik was er altijd bij. Toen werd een concert opgenomen voor een dvd en zeiden ze: laat hem dat opwarmen.” De reactie van Cleymans: “Ah, die goeie ouwe tijd.”

Tourist LeMC brengt rustige versie van Spring-nummer in ‘Liefde voor muziek’: “Werkt het nog als je het in een serieuze context zet?”
Geike Arnaert bracht ‘Omarm’ van BLØF. Foto: DPG Media

Maar, terug naar Liefde voor muziek. Geike Arnaert zocht haar inspiratie op de debuutplaat van het duo, maar kleurde wel een beetje buiten de lijntjes. Zij bracht Omarm, een nummer van BLØF dat Cleymans en Van Geel coverden. Een cover van een cover, zowaar. Inception is er niks tegen. Maar het eindresultaat was wel knap: begeesterend en doorleefd, zoals altijd.

Deur dicht

Even daarvoor was Arnaert al even op het podium opgeroepen door Ronny Mosuse, die haar uitnodigde voor een kort dansje tijdens zijn versie van Alleen. “Jullie nummers zijn heel musicalachtig”, zei hij. “Er zit veel melodrama in.” De verklaring van Cleymans: “Dat komt door Jonas. Hij is een beetje een dramaqueen.”

Ook Emma Bale liet zich inspireren door het album van de twee vrienden. Heimwee vertaalde ze naar Boy Bye. Waar Cleymans en Van Geel hun geliefde in het nummer smeekten om terug te komen, dient Bale hen van antwoord. “Jullie zingen dat de deur openstaat en ik zing dat ik er volledig klaar mee ben.” Ze trok het nummer volledig naar haar eigen wereld. Haar hit Cut loose kwam om de hoek loeren.

Tourist LeMC brengt rustige versie van Spring-nummer in ‘Liefde voor muziek’: “Werkt het nog als je het in een serieuze context zet?”
Bert Ostyn bracht een ode aan Django Reinhardt. Foto: DPG Media

Bert Ostyn bracht vanavond dan weer een ode aan de vrolijke gipsy jazz van Django Reinhardt met Old black BMW, zijn versie van Cleymans’ Toyota camry. En ook Willy Sommers bracht ambiance met Ik herinner mij Blankenberge, een ode aan het legendarische Tien om te zien op de tonen van Met de trein naar Oostende.

Kers op de taart

Cleymans en Van Geel sloten de avond ingetogen af met Feest van The Scene. “De kers op de taart”, zei Bert Ostyn met goeie bedoelingen. Van Geel reageerde kurkdroog. “Dat zal niet. Het zal dat stukje slagroom zijn waarvan je denkt: oeh, spijtig dat dat gevallen is.” Waarop het gezelschap collectief in lachen uitbarste. Aan sfeer nog altijd geen gebrek.

Corrigeer

MEER NIEUWS