Blokkade Suezkanaal mogelijk vandaag opgelost: “Enorme schip iets in beweging en scheepsschroeven zijn vrijgemaakt ”

Verantwoordelijken van het Suezkanaal hebben de hoop dat containerreus Ever Given zondagavond weer zou kunnen drijven.

“Het water begint onder het schip te stromen”, zei generaal Osama Rabie, voorzitter van kanaalautoriteiten van het Suezkanaal zaterdagavond al hoopvol. Maar de werkzaamheden om het vastgelopen containerschip de Ever Given in het Suezkanaal los te krijgen gaan zondag onverminderd door, met zelfs enige vooruitgang. Met behulp van sleepboten kon het enorme schip iets in beweging worden gebracht en de scheepsschroeven zijn door baggeraars vrijgemaakt uit de modder in het Suezkanaal. De baggerwerkzaamheden gaan zondagmiddag verder. Daarna wordt weer geprobeerd om het schip los te trekken, met de hulp van nog meer sleepboten. Er zijn nu elf sleepboten bezig met het schip en het Nederlandse Smit Salvage, onderdeel van maritiem dienstverlener en baggeraar Boskalis, komt zondag met nog twee zwaardere sleepboten om de Ever Given vlot te trekken. Naar verwachting worden zij zondagavond ingezet. Ook wordt met een hijskraan begonnen met het lossen van containers van het schip om zo gewicht te verminderen. Zondagavond is het bovendien vloed, en mogelijk vergemakkelijkt dat de werkzaamheden.

Op zaterdag werd ongeveer 20.000 kubieke meter zand gebaggerd. Hoewel sterke getijden en wind de inspanningen om het schip te bevrijden bemoeilijkten, slaagden de sleepboten erin het 30 graden in twee richtingen te verplaatsen.

LEES OOK. Angst van paniekshoppers wordt werkelijkheid: er dreigt een wereldwijd tekort aan toiletpapier

Op sociale media doken beelden op van toeterende schepen, als vierden ze de vooruitgang in het proces. “Het schip maakt geen water. Er is geen probleem met het roer en de schroeven. Eenmaal het schip vlot getrokken is, zou het moeten functioneren”, aldus topman Yukito Hikagi.

De Ever Given, dat op weg was van Shenzen naar Rotterdam, voer als vijfde in een konvooi noordwaarts het Suezkanaal op toen het ongeluk gebeurde. En dat net op een smalle strook in het gemeenschappelijke deel van het Suezkanaal, waar de vrachtschepen elkaar niet kunnen kruisen. De file aan beide kanten is dan ook gigantisch. Sommige reders besloten al om niet langer te wachten en kiezen voor de grote omweg rond Afrika. Onder andere Maersk kondigde aan die omweg te nemen met minstens 14 schepen.

Volgens verzekeraar Allianz lijdt de wereldwijde handel een verlies van 5 tot 8,5 miljard euro per week dat het Suezkanaal geblokkeerd is. In 2019 ging 13% van de totale wereldhandel door het Egyptische kanaal, goed voor 1,25 miljoen ton vracht.

LEES OOK. Elk uur blokkering in Suezkanaal doet chaos in Vlaamse haven toenemen (+)

Bekende ketens bij ons wachten ook op goederen die niet door het Suezkanaal geraken. Fun en Dreamland hebben er speelgoed en tuinmeubelen vastzitten, van Colruyt liggen er vochtige doekjes en kokosmelk te wachten, Ikea heeft 110 containers met gerief voor onder andere België op de gestrande mastodont zelf en onze fietsenhandelaars kregen bericht over kettingen, cassettes of kledingstukken die vastzitten. Of de consument er impact van ondervindt, zal afhangen van hoelang de blokkering nog duurt.

Mogelijk “menselijke of technische fouten” in het spel

Het containerschip is niet alleen door de weersomstandigheden vast komen te zitten in het Suezkanaal, maar er zijn mogelijk ook “menselijke of technische fouten” in het spel. Dat heeft de topman van de beheerder van het kanaal, de Suez Canal Authority (SCA), zaterdag gezegd tijdens een persconferentie.

“De sterke windstoten en de meteorologische verwachtingen waren niet de enige hoofdredenen voor het aan de grond lopen van het schip”, aldus admiraal Osama Rabie van SCA. “Andere fouten, menselijke of technische, kunnen een rol hebben gespeeld.”

Corrigeer

MEER NIEUWS