Werf Oosterweel gaat nieuwe fase in: vier nachten puzzelwerk in schaduw van Kennedytunnel

Werf Oosterweel gaat nieuwe fase in: vier nachten puzzelwerk in schaduw van Kennedytunnel

Johan Van Sant is mobiliteitsdeskundige voor Lantis. “Aan deze fasewissel is veel voorbereiding voorafgegaan.” Foto: Joris Herregods

Antwerpen -

De verkeerssituatie op en rond het Sint-Annaknooppunt op Linkeroever verandert maandag fel. Het wordt dus even wennen en opletten. Waar tot voor kort nog auto’s reden, is er nu een werf en omgekeerd.

“Deze werf, goed voor ongeveer zeven kilometer, is één grote puzzel en wij moeten ervoor zorgen dat de stukjes op het juiste moment op de goede plaats gelegd worden”, zegt mobiliteitsdeskundige van Lantis Johan Van Sant.

Die fameuze puzzel is het knooppunt Sint-Anna op de Antwerpse Linkeroever en de spaghetti van wegen eromheen, die de E17, de E34 en de R1 met elkaar verbinden. Allemaal in de schaduw van de Kennedytunnel, op één van de drukkere plekken in Vlaanderen.

Gelukkig is het avond en al ruim 23u voorbij. Dan is het een stuk minder druk op de Antwerpse invalswegen. Vier nachten lang wordt er minutieus en met een pittig tempo aan een fasewissel gewerkt. Meerdere wissels eigenlijk.

Werf Oosterweel gaat nieuwe fase in: vier nachten puzzelwerk in schaduw van Kennedytunnel
Markeringen aanbrengen. Foto: Joris Herregods

Tegen maandagochtend 5u moeten al de aangelegde en tijdelijke wegen vrij zijn voor het verkeer. Waar enkele uren geleden nog auto’s reden, worden nu de voorbereidingen getroffen voor alweer een reeks van nieuwe en verbeterde wegen en verbindingen.

De Oosterweelverbinding krijgt langzaam maar zeker vorm. Althans toch op Linkeroever waar de werf het verst gevorderd is.

Werf Oosterweel gaat nieuwe fase in: vier nachten puzzelwerk in schaduw van Kennedytunnel
Kegels leiden het verkeer in goede banen. Foto: Joris Herregods

“Het meeste werk voor de vierdaagse fasewissel zit in de voorbereiding. Elke stap die we de komende uren zetten, is op voorhand afgesproken en we weten precies op welk uur we een rijvak openen of afsluiten. Als het weer meezit en we niet met onverwachte verrassingen geconfronteerd worden tenminste”, zegt Johan Van Sant.

Een misstap heeft gevolgen

Tenzij je de kost verdient als wegenwerker, gebeurt het maar zelden dat er gelegenheid is om in het midden van de R1 te staan zonder dat dit tot problemen leidt. Het is op zijn zachtst gezegd een onwennige situatie.

Op minder dan twee meter afstand razen er auto’s en vrachtwagens voorbij en enkel een rij verkeerskegels houdt hen op afstand. Of als het meezit een betonnen jersey. Johan Van Sant maalt er niet om. Hij kent de spelregels.

Werf Oosterweel gaat nieuwe fase in: vier nachten puzzelwerk in schaduw van Kennedytunnel
Snel weg met die borden. De weg wordt zo vrijgemaakt. Foto: Joris Herregods

“Het draait om discipline en concentratie. Wie hier aan het werk is kan het zich niet permitteren om de aandacht te laten verslappen. Een misstap kan verregaande gevolgen hebben en daarvan is iedereen zich bewust.”

Corona, en vooral de avondklok, helpt de arbeiders een handje. Het is ook ’s nachts opmerkelijk rustiger op de wegen dan voor het uitbreken van de epidemie. “Dat maakt het werk er voor ons iets gemakkelijker op. Hoewel. Hoe rustiger het is op de weg, hoe harder er gereden wordt. Uiteindelijk blijven we voor onze veiligheid voor een deel afhankelijk van het gedrag van de weggebruikers.”

Werf Oosterweel gaat nieuwe fase in: vier nachten puzzelwerk in schaduw van Kennedytunnel
Een paar kegels scheiden de arbeiders van het verkeer dat ook ’s nachts voorbijrijdt. Foto: Joris Herregods

Een zenuwachtige robot

Op de werf rijdt een karretje zenuwachtig over en weer. Het lijkt op het eerste gezicht op een Marsrobot, voor zover iemand enig idee heeft hoe zoiets er precies uitziet. De begeleider van de robot loopt er schijnbaar achteloos achteraan.

“Dat karretje brengt stippen op het wegdek aan op de plekken waar nadien nieuwe belijning wordt aangebracht. Vroeger moest dat manueel, tegenwoordig gebeurt het met een door een satelliet gestuurde gps-robot. Zo markeert het voertuig nagenoeg precies de plekken die belijnd moeten worden”, legt Johan Van Sant uit.

Werf Oosterweel gaat nieuwe fase in: vier nachten puzzelwerk in schaduw van Kennedytunnel
Een robot stippelt, met behulp van satelliet, letterlijk en figuurlijk de lijnen uit. Foto: Joris Herregods

Enkele minuten later verschijnt er een kleine vrachtwagen met een lading verf. Deze wel keer met een bestuurder aan het stuur. Met hoge snelheid spuit het voertuig lijnen waar ze horen te liggen.

De verf laat minuten later nog steeds een indringende geur achter. Maar dan rijden er op het nieuwe rijvak al auto’s. Vrijwel geruisloos en bijna onzichtbaar is de rijweg opengesteld voor het verkeer. Alleen een auto van de verkeerspolitie, die passerende auto’s doet vertragen, verraadt dat er zonet een volledig nieuwe rijweg is vrijgegeven.

Complex kruispunt

Het is ondertussen ver na middernacht en de eerste auto’s rijden de opvallend smalle nieuwe afrit Sint-Anna op. Die leidt naar de Charles De Costerlaan, waar met een hoog tempo belijning en signalisatie wordt aangebracht. Rechts afslaan richting Waasland kan nog niet. Nog enkele uren wachten.

Werf Oosterweel gaat nieuwe fase in: vier nachten puzzelwerk in schaduw van Kennedytunnel
Het is iets over twaalven. De nieuwe afrit Sint-Anna die het verkeer naar de Charles De Costerlaan leidt, is open. Foto: Joris Herregods

“Dit is een complex kruispunt. Het heeft veel moeite en overleg gekost om hier een veilige verkeersafwisseling te ontwikkelen. We zitten vlak bij de werf waar op termijn de Scheldetunnel aangelegd wordt, waardoor er veel op een kleine oppervlakte gebeurt. Zeker in het begin zal het wennen zijn voor de automobilisten.”

Terug op de R1 lijkt alles bij het oude. Het verkeer zoeft voorbij en kegels, waarschuwingsborden en jerseys geven aan dat er gewerkt wordt. Toch staat bijna alles anders opgesteld en zijn de arbeiders van kant gewisseld. De fasewissel is vlekkeloos verlopen.

www.oosterweelverbinding.be

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio