Opvallende trend in autoverkoop nu cijfers weer wat aantrekken

Opvallende trend in autoverkoop nu cijfers weer wat aantrekken

De autoverkoop in ons land trekt opnieuw wat aan. Toch zitten we nog ver van de cijfers van voor de coronacrisis. Opvallend is wel hoe de occasiemarkt boomt. We doen toch niet veel kilometers. En zijn onzeker over de toekomst.

Een belronde bij de meest gekende automerken op de Belgische markt leert ons dat het virtuele autosalon voor een goede verkoop heeft gezorgd. Volvo heeft het bijvoorbeeld over een groei van 23 procent in het eerste kwartaal. “Zelfs met 90 procent als je deze maart vergelijkt met dezelfde maand vorig jaar”, zegt René Aerts jr. Ook Volkswagen is tevreden over de resultaten van het virtuele salon. “De toppers waren de Golf en de Tiguan”, zegt Joke Boon.

Toch vindt Filip Rylant van sectororganisatie Traxio het moeilijk om te vergelijken met 2020, omdat de showrooms dan een halve maand dicht waren door de lockdown. “Als we vergelijken met 2019 blijft het aantal inschrijvingen op min 17 procent steken.”

Wel opvallend is dat de verkoop van tweedehandswagens piekt. Plus 15 procent in vergelijking met 2019, voor corona dus.

“Daar zijn meerdere oorzaken voor”, zegt Filip Rylant. “De economische onzekerheid waarin we leven is er zeker één. Een nieuwe wagen kost veel geld, terwijl veel mensen technisch werkloos zijn of niet weten wat hun toekomst is. Door thuis te werken maken we ook veel minder verplaatsingen. En er is de beschikbaarheid. Veel merken lopen vertraging op in de leveringen van nieuwe voertuigen, omdat onderdelen niet altijd op tijd worden geleverd. Wie een occasiewagen koopt, kan sneller over zijn voertuig beschikken.”

Corrigeer

MEER NIEUWS