Boze klant wacht winkelbediende Colruyt buiten op en geeft vuistslag, personeel legt morgen werk neer

Video: TV Limburg

Sint-Truiden -

Een personeelslid van Colruyt in Sint-Truiden is dinsdag het slachtoffer geworden van agressie. Een boze klant wachtte hem na de werkuren buiten op, deelde een vuistslag uit en bekogelde zijn wagen met stenen. Dat meldt vakbond ACV-Puls.

Het incident draait rond de coronamaatregelen, waar de klant volgens de vakbond niet aan voldeed en er dan ook op aangesproken werd. “Bij het ontsmetten van de kar reageerde de klant boos en duwde de kar tegen de schenen van de winkelbediende”, klinkt het bij de vakbond. “Maar het hield niet op: na sluiting van de winkel wachtte de man het personeelslid op en smeet met stenen naar zijn wagen. Toen het personeelslid daarna uit de wagen stapte, kreeg hij ook nog een vuistslag van de klant in het gezicht.” Het incident werd vastgelegd door een camera en de vakbond zegt dat melding gedaan is bij de politie.

LEES OOK. Dit krijgen winkelbediendes naar hun hoofd geslingerd: “Corona brengt het allerslechtste naar boven” (+)

Als reactie legt het personeel van de winkel, dat boos en aangeslagen zegt te zijn, donderdag twee minuten symbolisch het werk neer. “Het gebeurt bijna dagelijks dat we een klant moeten aanspreken op het opvolgen van de coronamaatregelen, waarna er vaak agressieve reacties volgen. We hebben het er echt mee gehad”, klinkt het.

‘’We betreuren ten zeerste dit incident, maar dit is zeker geen alleenstaand geval’’, zegt ACV Puls-secretaris Frank Convents. De vakbond vraagt meer respect voor het winkelpersoneel en roept de directie van Colruyt op incidenten beter op te volgen. “We vragen dat Colruyt zich burgerlijke partij stelt’’, zegt Convents, die eraan toevoegt dat ook het personeel van andere winkels agressie ervaart en bang is.

Constructief

“We betreuren de feiten die zich in en aan Colruyt Sint-Truiden hebben voorgedaan. We ondersteunen de medewerkers in hun klacht die zij hebben ingediend bij de politiediensten”, klinkt het in een reactie van Colruyt Group. “Het klopt dat we dagelijks klanten moeten aanspreken op het naleven van de maatregelen in onze winkels, maar in het merendeel van de gevallen gebeurt dit nog steeds in zeer constructieve omstandigheden. Het gebeurt zelden dat dergelijke zaken ontaarden, zoals in Sint-Truiden is voorgevallen.” (Lees verder onder de video)

Video: TV Limburg

Colruyt Group benadrukt wel dat er een misverstand is over de feiten. “Het klopt niet dat de klant onze medewerker heeft opgewacht na sluitingstijd van de winkel. De discussie is gestart aan de kassa en meteen daarna heeft de rest van de feiten zich buiten de winkel afgespeeld. Volgens onze informatie wist de klant op het moment van de feiten niet dat het om een medewerker ging, aangezien deze persoon gelijktijdig aan de kassa stond als klant en niet meer in uniform was omdat zijn dagtaak al was afgelopen.”

“Deze coronacrisis duurt nu al meer dan een jaar en het zijn nog steeds geen makkelijke tijden voor onze mensen in de winkels. Er treedt vermoeidheid op, zowel bij onze klanten als onze medewerkers, en dat is ook helemaal te begrijpen. We blijven hier samen voor staan, werken elke dag hard om de zaken zo constructief mogelijk aan te pakken en vooral respect te hebben voor elkaar, en we willen hier dan ook absoluut de nodige rust bewaren”, besluit Colruyt Group.

Corrigeer

MEER NIEUWS