NMBS betaalt amper gevolgschade

NMBS betaalt amper gevolgschade

Foto: Belga

Voor het eerst heeft spoorwegmaatschappij NMBS ‘gevolgschade’ betaald. Dat is het bedrag dat de NMBS terug moet betalen aan de reiziger omdat een trein onvoldoende stipt reed. Die beslissing kwam er na een advies van de ombudsdienst voor treinreizigers. Als het van de ombudsdienst afhangt, zou het veel meer moeten gebeuren.

Na een advies van Ombudsrail, de ombudsdienst voor de treinreizigers, heeft de NMBS vorig jaar aan een chirogroep de kosten van een bus terugbetaald die de groep moest inleggen om op hun kampplaats te raken. De NMBS had immers te laat verwittigd dat een reservatie niet kon doorgaan. Het ging om een bedrag van 859 euro. Dat staat in het jaarverslag 2020 van Ombudsrail.

Volgens Cynthia Van der Linden, ombudsvrouw voor de treinreiziger, is het de eerste keer dat de NMBS een significant bedrag aan gevolgschade terugbetaalt. De vervoersmaatschappij betaalt soms kleine bedragen terug, zoals een taxirit terugbetalen bij een gemiste verbinding. Maar het ging tot nu toe nooit om grote bedragen.

Het gaat om een eerste succes voor de ombudsdienst. Normaal beroept de NMBS zich op een ‘exoneratiebeding’. Daarbij is de spoorwegmaatschappij beperkt tot de vergoeding van een treinticket. Voor gevolgschade stelt de NMBS zich vrij. Volgens de ombudsvrouw overtreedt de NMBS op die manier de wet, “wellicht uit schrik voor precedenten”.

Ombudsrail hamert er al vele jaren op dat de NMBS en andere spoorbedrijven het “onrechtmatige” exoneratiebeding zouden schrappen uit de vervoersvoorwaarden.

Een tweede succes haalde Ombudsrail in 2020 bij Thalys. Die spoorwegmaatschappij betaalde vijf nieuwe vliegtuigtickets terug na een panne van een Thalys-trein. De NMBS heeft volgens Van der Linden nog nooit vliegtuigtickets terugbetaald na een gemiste vlucht.

In een reactie zegt NMBS dat zo’n terugbetalingen “af en toe” gebeuren, al blijft het volgens het spoorbedrijf uitzonderlijk.

Corrigeer

MEER NIEUWS