Mededingingsklacht in Duitsland over nieuwe privacyinstellingen Apple

Mededingingsklacht in Duitsland over nieuwe privacyinstellingen Apple

Foto: AFP

Een reeks sectorfederaties heeft maandag in Duitsland een mededingingsklacht ingediend tegen Apple. Ze vinden het niet kunnen dat de Amerikaanse technologiegigant nieuwe privacyinstellingen uitrolt die gebruikers meer controle geven over hun data, en dat ze daardoor mogelijk inkomsten verliezen.

De wijzigingen worden doorgevoerd in de volgende update van het besturingssysteem iOS (14.5). Gebruikers van iPhones en iPads zullen daarbij expliciet de toestemming moeten geven dat hun appgebruik en surfgedrag wordt gevolgd voor reclamedoeleinden.

Verwacht wordt dat veel gebruikers geen toestemming zullen geven voor de advertentietracking. Veel bedrijven die actief zijn in de reclamesector of die zelf reclame aanbieden, verwachten daardoor een daling van de advertentie-inkomsten.

“Apple-ecosysteem”

Daarom dienden acht Duitse brancheorganisaties maandag een klacht in bij de mededingingsautoriteit Bundeskartellamt. Ze vertegenwoordigen bedrijven zoals mediagigant Axel Springer. Ze vinden dat Apple “alle concurrentie uitsluit van de verwerking van commercieel relevante gegevens in het Apple-ecosysteem”. Tegelijk blijft Apple zelf wel nog gebruikersgegevens verzamelen, zeggen ze.

Het Bundeskartellamt bevestigt dat het de zaak onderzoekt. Apple heeft zelf nog niet gereageerd. Na een gelijkaardige klacht in Frankrijk, benadrukte het bedrijf dat het privacybescherming als een mensenrecht beschouwt en dat het aan hun gebruikers zelf is om te kiezen met wie ze hun gegevens delen.

Corrigeer

MEER NIEUWS