Werken aan Sint-Pietersstation kunnen deze zomer herstarten, einddatum blijft “eind 2027”

Werken aan Sint-Pietersstation kunnen deze zomer herstarten, einddatum blijft “eind 2027”

Foto: Jimmy Kets

Gent -

De Vlaamse overheid heeft vrijdag een omgevingsvergunning verleend om de vernieuwing van het station Gent-Sint-Pieters verder te zetten. De plannen daarvoor zijn enkele keren aangepast, onder meer door geldgebrek en een discussies over de overkapping van enkele sporen. Maar de NMBS wil de werken nu hervatten. Einddatum: het einde van 2027.

De NMBS schrapte in 2018 een geplande overkapping van acht sporen en wilde ook op fietsenstallingen besparen. Dat leidde tot een storm van protest in volle verkiezingscampagne, waarna uiteindelijk de voltallige Gentse gemeenteraad protest aantekende.

Nadat Mathias De Clercq (Open VLD) burgemeester werd, trok hij samen met schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) naar NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir om het dossier te deblokkeren. De overkapping werd vereenvoudigd en het ontwerp werd afgeslankt om te besparen op de kosten.

Het station zal daardoor wel in twee stijlen afgewerkt worden. De glazen overkapping van de drukste perrons 8 tot en met 12 werd functioneler gemaakt: de resterende treinsporen worden door één dak overspannen.

Werken aan Sint-Pietersstation kunnen deze zomer herstarten, einddatum blijft “eind 2027”

De aannemer die door NMBS werd weerhouden, zal de werken voor het einde van de zomer starten., zegt de spoorwegmaatschappij.

“We zijn verheugd te vernemen dat de omgevingsvergunning voor het Sint-Pietersstation, toch wel het drukste reizigersstation van Vlaanderen, werd toegekend”, reageren De Clercq en Watteeuw op het nieuws. “Gent krijgt daarmee eindelijk het volwaardige, moderne en toegankelijke station dat het verdient.”

Streefdatum

Het stadsbestuur hoopt dat de streefdatum gehaald wordt en stuurt aan op een snelle hervatting van de bouwwerken. “We kijken uit naar de verdere realisatie, niet alleen van het station maar ook van de grootste overdekte fietsstalling van Europa, goed voor 17.000 overdekte plaatsen.”

De tweede fase van de vernieuwing van het station omvat de sporen 1 tot en met 7. Die krijgen geen individuele luifels maar een overkapping. De perrons worden verhoogd tot 76 centimeter, wat overeenstemt met de instaphoogte van de nieuwste treinen, waardoor reizigers eenvoudig in en uit de trein kunnen stappen.

Naar elk perron komen naast twee roltrappen ook twee liften, zodat ook reizigers met een beperkte mobiliteit of geladen met een kinderwagen of met zware bagage eenvoudig naar alle perrons kunnen. En in totaal zijn 17.000 fietsparkeerplaatsen voorzien. De streefdatum voor het einde van de werken is eind 2027.

LEES OOK. Waarom Gent-Sint-Pieters na tien jaar nog altijd een werf is: “Een realistische planning was geen prioriteit”

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio