Was finale in de Giro te gevaarlijk? “We hebben vandaag een wereldrecord rotondes nemen verbroken”

Was finale in de Giro te gevaarlijk? “We hebben vandaag een wereldrecord rotondes nemen verbroken”

In het halfuur voor Caleb Ewan woensdagavond naar de zege sprintte in Cattolica, kreeg het Giro-peloton af te rekenen met zware valpartijen, linke situaties en riskante manoeuvres. Achteraf liep de discussie zowel bij de buitenwereld als bij de renners in Cattolica stevig op.

Zo gezapig er het aan toeging in de eerste uren van de vlakke rit tussen Modena en Cattolica, zo chaotisch en rotnerveus waren de laatste twintig kilometer. Eerst was er een stevige valpartij van Pavel Sivakov - de nummer twee van INEOS-Grenadiers- , even later lagen onze landgenoot Kobe Goossens en de Fransman François Bidard op het asfalt. Maar de zwaarste crash was voor Mikel Landa. De Spaanse favoriet knalde samen met Joe Dombrowski op een seingever en verliet de Giro in een ziekenwagen.

Ook de aanloop naar de massaspurt was gevaarlijk. Drie linkse bochten en een rechtse bocht voor de laatste rechte lijn zorgden ervoor dat het gebruikelijke gedrum tussen de sprintersploegen extra link werd. In het gewoel tikte Caleb Ewan even Tim Merlier aan, waardoor diens ketting eraf schoot. Onze landgenoot wilde Ewan echter niet met de vinger wijzen na de sprint. “Ik kon mijn sprint niet rijden. Of het hinderen was? Hij verdedigde zijn plek, zo kan je het ook noemen. Ik had nog overschot. Maar toen Cofidis langs rechts passeerde, wou ik naar rechts gaan. Ewan verdedigde zijn plek en door zijn manoeuvre schiet ik uit mijn klikpedaal en sloeg mijn ketting eraf langs buiten. Toen was het gedaan. Dat is vervelend, maar het hoort erbij.”

Tim Merlier gaf achteraf wel toe dat de finale best wel gevaarlijk was. “Het was, laat ons zeggen, technisch”, kon er nog een lachje af. “Er waren veel ronde puntjes en ik ben zelf ook even blijven hangen achter een soort borduur. Daar heb ik zelf geluk gehad. Het was redelijk gevaarlijk, maar de ploeg heeft mij in een ideale positie gebracht.”

Ritwinnaar Caleb Ewan zag echter geen graten in het parcours van de finale. “Als je met een peloton door kleine steden laveert, is het altijd tricky. Maar moeten we dan altijd finishen in the middle of nowhere? Dat kan ook niet. Bovendien: een berg afdalen is ook gevaarlijk. Oké, vandaag was er veel verkeersmeubilair, misschien zelfs te veel, maar in zekere zin hoort het erbij”, liet de Australiër van Lotto-Soudal optekenen.

Bij Jumbo-Visma dachten ze daar duidelijk anders over. “Richting de kust zaten er in het parcours hele gevaarlijke stukken”, zei ploegleider Ploegleider Arthur van Dongen. “Ik had het gevoel dat we in de Randstad van Nederland aan het koersen waren. Maar ja, dat hoort er bij in de Giro blijkbaar. Helaas vallen er daardoor wel de nodige slachtoffers.”

Van Dongen werd daarin bijgetreden door zijn renner Jos van Emden. “Die bochten in de finale hebben wel mijn voorkeur, anders heb je helemaal een op hol geslagen peloton dat op de finish af gaat. Maar er waren veel te veel andere obstakels. Na alle ophef van de laatste maanden, zou zo’n rit toch eigenlijk niet meer mogen. Dan heb je de UCI die van alles verbiedt, maar niet kritisch naar zichzelf kijkt. We hebben vandaag een wereldrecord rotondes nemen verbroken, wellicht ontkomen we daar niet aan hoor. Ik heb er nu eerlijk gezegd ook geen antwoord op hoe je het beter zou moeten doen, maar als je de gevaarlijke finale ziet van vandaag, denk ik wel dat het anders kan ja.”

Corrigeer

MEER NIEUWS