Ja, échte muziek kan nog scoren op die ­kermis: Hooverphonic naar finale Eurovisiesongfestival

Hooverphonic heeft het ­Eurovisiesong­festival onderworpen aan een kwaliteitscontrole. En ja, échte muziek kan nog scoren op de ­kermis van ­bombastische kitsch. Het gaat om meer dan de ­verpakking. Kortom: België was gisteravond de ideale testcase hoe belangrijk het woord ‘song’ nog in de ­benaming ­Songfestival is.

Zenuwslopend lang duurde het bij de bekendmaking van de uitslag. Grote kanshebbers Malta en Rusland waren afgeroepen, en ook randgevallen als Azerbeidzjan en Noorwegen hadden zich geplaatst. Zou het niks worden voor Hooverphonic? En dan toch: Belgium! België kwam gisteravond als negende van de tien kwalificerende landen uit de trommel. Ons land mag voor het eerst sinds 2017 weer meedoen om de knikkers. “Ik ben speechless, en dat gebeurt niet veel”, reageerde Alex Callier achteraf.

Toegegeven: van de zestien acts in deze eerste halve finale konden er tien door, dus méér dan de helft. Hooverphonic had bovendien een handige plek, voorbij halverwege in de startvolgorde, waardoor het optreden in al zijn puurheid opviel tussen de eclectische acts. Maar het is in de eerste plaats de verdienste van de groep dat ze langer in Rotterdam mag blijven.

Van dansvloer naar séparé

In het feestgedruis met extravagante acts – zelfs met publiek in de zaal! – rukte Hooverphonic ons drie minuten weg van de dansvloer. En ze namen ons mee naar de intieme separé, waarin Geike ­Arnaert de innemende gastvrouw was.

Ja, échte muziek kan nog scoren op die ­kermis: Hooverphonic naar finale Eurovisiesongfestival

Met haar felblauwe ogen keek de zangeres in de camera en betoverde ze de kijkers thuis, van Stockholm over Boekarest tot in Valletta. En met haar stemgeluid raakte ze diezelfde Europeanen. Geike gaf op het moment van de waarheid alweer een voortreffelijke vertolking van The wrong place – we geraken stilaan door onze voorraad synoniemen voor “loepzuiver” en “perfect”. Ook tijdens de ­repetities de voorbije dagen had ze al bewezen vocaal de betere zangeres in de competitie te zijn.

Drie minuten om zich te bewijzen, en daarna lag het lot van Hooverphonic in de handen van de kijkers. Via televoting mochten zij de helft van de uitslag bepalen. Maandagavond hadden de vakjury’s al de andere helft van de punten toegekend. “Mijn buikgevoel zegt dat we doorgaan. Maar je weet nooit”, zei Hooverphonic-frontman Alex Callier voor de start van de halve finale. Kwalificatie voor de finale was geen vaststaand feit, zoals dat destijds bij Tom Dice (2010) en Loïc Nottet (2015) wel was. Bookmakers voorspelden zowaar een vroegtijdige exit. Dat maakt deze finaleplaats zo mierzoet.

Ja, échte muziek kan nog scoren op die ­kermis: Hooverphonic naar finale Eurovisiesongfestival
Foto: AP

Het was natuurlijk appelen met peren vergelijken. Het theatrale, filmische The wrong place werd in de weegschaal gelegd met een Russisch strijdlied voor emancipatie, een zeemzoete Disneysong uit Noord-Macedonië en boybandcamp van een Noor met engelenvleugels. Qua uitersten kan dat tellen. The wrong place is geen hapklare popriedel en er kleeft ook geen extravagante act aan.

Muziek op eerste plaats

De eerste halve finale werd overigens geopend door Duncan Laurence. Dankzij hem is Europa’s grootste ­tv-show neergestreken in Rotterdam. De Nederlandse singer-songwriter won het vorige Songfestival met de pianoballade Arcade.

Tijdens de openingsact werden beelden van zijn overwinning in Tel Aviv herhaald. “This is to music first. Always!”, schreeuwde hij destijds in de camera, toen hij zijn trofee als winnaar van 2019 in de lucht stak. Muziek komt op de eerste plaats, dus.

Muziek op de eerste plaats, dat is ook wat Hooverphonic vooropstelde bij hun deelname. The wrong place mist wel de urgentie van de voornoemde winnaars. Het kruipt onder de huid, zonder tegen de ribben te blijven kleven. Maar het is vakmanschap. Dat vond ook de BBC, die de Belgen na hun optreden complimenteerde met een verwijzing naar de songtitel: “Hooverphonic was zeker niet in the wrong place(de verkeerde plaats, red.) op het Songfestivalpodium met dit schitterende optreden.”

Gevraagd naar de kansen van de Belgen haalden buitenlandse waarnemers al aan dat het kwaliteit is, wat in de smaak zou vallen bij de vakjury’s. Het voorbehoud lag bij het stemgedrag van de kijkers. Zij moesten beslissen hoe belangrijk de ‘song’ in Eurovisiesongfestival is. Belangrijk genoeg om het zaterdag nog eens te tonen dus.

Deze landen gaan naar de finale van het Eurovisiesongfestival

Noorwegen

Israël

Rusland

Azerbeidzjan

Malta

Litouwen

Cyprus

Zweden

België

Oekraïne

Ja, échte muziek kan nog scoren op die ­kermis: Hooverphonic naar finale Eurovisiesongfestival
Foto: BELGAIMAGE
Corrigeer

MEER NIEUWS