Trillende ramen en auto’s: luide knal die Brussel en omgeving opschrikt blijkt afkomstig van straaljager

Trillende ramen en auto’s: luide knal die Brussel en omgeving opschrikt blijkt afkomstig van straaljager

Foto: Dick Demey

Dilbeek / Brussel / Aalst / Lebbeke / Asse / Affligem / Merchtem / Roosdaal / Liedekerke / Assenede / Halle / Denderleeuw / Haaltert -

Een hevige knal schrikte deze voormiddag de ruime omgeving tussen Brussel en Aalst op. Intussen blijkt dat het ging om straaljagers van Defensie die door de geluidsmuur waren gevlogen onderweg naar een vliegtuig waarmee alle contact even was verbroken.

Een hevige knal schrikte deze voormiddag de ruime omgeving tussen Brussel en Aalst op. Intussen blijkt dat het ging om straaljagers van Defensie die door de geluidsmuur waren gevlogen onderweg naar een vliegtuig waarmee alle contact even was verbroken.

Iets na tien uur vrijdagochtend werden Brussel en de Rand opgeschrikt door een luide knal. Al snel gonsde het op sociale media van de geruchten, maar vooral vragen over wat er precies gebeurd was. Aanvankelijk dacht iedereen aan een luide gasontploffing, maar bij de hulpdiensten waren er geen noodoproepen gesignaleerd. Even later werd duidelijk wat er dan wel was gebeurd.

Geluidsmuur

“Het contact met één van de vliegtuigen in ons luchtruim was even onderbroken”, zegt Dominique Dehaene van luchtverkeersleider Skeyes. “Zoals de procedure het voorschrijft hebben we vervolgens contact opgenomen met Defensie. Zij hebben straaljagers de lucht ingestuurd die het vliegtuig moesten onderscheppen. Maar we hebben het contact met het vliegtuig al snel kunnen herstellen.”

De luide knal die dus te horen was, bleek afkomstig van zo’n straaljager die aan hoge snelheid door de geluidsmuur vloog.

Florennes

Defensie bevestigt dat het gaat om twee F-16’s van de luchtmachtbasis van Florennes die de geluidsmuur hebben doorbroken. “De toestellen waren een normale trainingsvlucht aan het uitvoeren, toen ze werden opgeroepen om een Loss of Communication-incident te gaan onderzoeken”, klinkt het. “Beide jachtvliegtuigen zijn, na coördinatie met het Control & Reporting Centre van Beauvechain, supersoon gegaan van zodra zij boven de 36.000 voet waren (om en bij de 12 kilometer hoogte), om snel een visuele identificatie te kunnen maken.”

Defensie wil zich alvast excuseren voor het ongemak dat dit incident mogelijk heeft veroorzaakt bij de bevolking.

Corrigeer

MEER NIEUWS