Bussen De Lijn amper aangepast aan slechtzienden

Bussen De Lijn amper aangepast aan slechtzienden

Slechts 8 procent van de bussen van De Lijn roept de haltes om via een geluidsinstallatie. Vooral voor personen die minder goed zien, is dat problematisch, zegt Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die cijfers opvroeg bij minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “In een normale, moderne, inclusieve samenleving zorg je ervoor dat iedereen het openbaar vervoer vlot kan nemen, ook wanneer iemand slecht ziet. In elke bus moeten de haltes omgeroepen worden”, zegt Lambrecht.

Naast het omroepen van de haltes, moet er ook een scherm of visualisatie worden voorzien, aldus de Vooruit-politica. Deze aankondigingen vergemakkelijken het reizen met de bus trouwens voor iedereen.

Uit de cijfers van minister Peeters blijkt echter dat in slechts 8 procent van de bussen de haltes worden omgeroepen. In 27 procent van de gevallen is er een scherm voorzien.

De Lijn engageert zich om de komende jaren werk te maken van toegankelijkheid, maar dat wordt volgens Lambrecht erg moeilijk. “Op 33 procent van de bussen van De Lijn kan in de toekomst geen visuele of auditieve halteaankondiging geïnstalleerd worden. Daarbovenop wordt de helft van het totaal aantal bussen bij De Lijn door bedrijven geëxploiteerd die tout court geen voorzieningen hebben voor halteaankondigingen”, zegt ze.

In haar antwoord zegt minister Peeters dat er op toekomstige exploitantenbussen wel halteaankondiging zal komen volgens dezelfde werkwijze als op de bussen van De Lijn. Daarover lopen er nog gesprekken. Er kan ook beslist worden een traject op te starten met de nodige budgetten om de huidige Lijnbussen waarop er geen voorzieningen zijn, aan te passen. “Gezien de leeftijd van deze voertuigen zou deze investering echter maar beperkt in tijd nuttig zijn”, klinkt het. Door de instroom van nieuwe voertuigen zal het percentage bussen waar halteaankondigingen mogelijk zijn tegen zomer van 2021 stijgen tot 70 procent.

Lambrecht vraagt de minister om sneller halteaankondigingsystemen te voorzien in alle bussen. “Dit kan door de busvloot sneller te vernieuwen, maar ook door tijdelijke systemen te installeren in oudere bussen die nog niet meteen vervangen zullen worden”, klinkt het.

Corrigeer

MEER NIEUWS