Eindelijk veilig fietsen over Botermelkbaan: twee kilometer lange fietspaden zonder feestgedruis ingereden

Eindelijk veilig fietsen over Botermelkbaan: twee kilometer lange fietspaden zonder feestgedruis ingereden
Schoten / Schilde / Brasschaat -

Na een voorbereiding van vijftien jaar en ruim anderhalf jaar werken, is de Botermelkbaan klaar. Grootste veranderingen zijn de brede fietspaden over twee kilometer, de nu gedeeltelijk afgesloten Wezelsebaan en de verkeerslichten ter hoogte van de Alice Nahonlei.

Burgemeester Maarten De Veuster (N-VA) had zijn eigen fiets van stal gehaald om samen met de schepenen Paul De Swaef (N-VA), Véronique D’Exelle (N-VA) en Iefke Hendrickx (N-VA) de nu volledig afgewerkte baan in te fietsen. Alleen Wouter Rombouts (N-VA), nochtans de trekker van het dossier, moest verstek laten gaan wegens ziekte. De Botermelkbaan mag als N121 dan wel een gewestweg zijn, het was de gemeente en onder meer Rombouts die jarenlang heeft aangedrongen op de betere beveiliging van de drukke verbindingsweg tussen Brasschaat en ’s-Gravenwezel.

Dading

Dat liep niet bepaald van een leien dakje. De voorbereiding nam liefst vijftien jaar in beslag alvorens pas eind 2019 de schop in de grond kon. Dat kwam onder meer door het zoeken naar budgetten, een tijdrovende onteigeningsprocedure en omdat één buur het niet nam dat de Wezelsebaan volledig zouden worden afgesloten, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Ze vreesde voor verkeersoverlast in andere straten waaronder de Alice Nahonlei.

“Ik ben toen persoonlijk gaan onderhandelen en heb met de dame een dadingsovereenkomst kunnen sluiten. Hierop is ze gestopt met het telkens opnieuw aanvechten van de bouwvergunning. We hebben toen ook met Agentschap Wegen en Verkeer een compromis bereikt over de hertekening van het bewuste kruispunt met de Wezelsebaan”, heeft De Veuster het over de lange aanloop naar de werken.

Veiliger oversteken

Eindelijk veilig fietsen over Botermelkbaan: twee kilometer lange fietspaden zonder feestgedruis ingereden

Die zijn nu toch klaar en hebben 3,6 miljoen euro gekost. Dit geld van de Vlaamse overheid, Water-Link en het gemeentebestuur ging naar nieuwe rioleringen, het uitgraven van brede grachten om het regenwater af te voeren en vooral naar brede fietspaden over de hele lengte van twee kilometer: van de Botermelkbrug over het kanaal Dessel-Schoten tot helemaal aan het Klein Schijn, de waterloop op de grens met ’s-Gravenwezel. Ondanks de ongelukkige val van een wielertoerist vorige week over een achtergelaten werfplaat, zijn de brede, vlot bollende fietspaden een echte aanwinst, zeker met heel wat scholen in de directe omgeving zoals ’t Lommert, Sint-Ludgardis en Campus Kajee.

“Het is niet alleen veiliger fietsen langs de Botermelkbaan, zwakke weggebruikers kunnen ze voortaan ook veiliger oversteken”, demonstreerde de burgemeester zelf.

Wat is er allemaal gewijzigd in de verkeerssituatie?

Eindelijk veilig fietsen over Botermelkbaan: twee kilometer lange fietspaden zonder feestgedruis ingereden

Het autoverkeer vanuit de Wezelsebaan kan enkel nog naar rechts (richting ’s-Gravenwezel) afslaan. Vanuit de Botermelkbaan de Wezelsebaan inrijden, is verboden. Voetgangers en fietsers behouden wel de mogelijkheid om via de Botermelkbaan de Wezelsebaan in en uit te rijden, en kunnen dit door het nieuw verkeerseiland op een veilige manier doen.

Het kruispunt met de Alice Nahonlei wordt voortaan beveiligd door verkeerslichten. Een afslagstrook op de Botermelkbaan zorgt ervoor het verkeer richting A. Nahonlei kan wachten zonder de doorstroming van het doorgaand verkeer te hinderen.

Het kruispunt met de Dennenlei werd vijftig meter verplaatst . Zwakke weggebruikers kunnen via een verkeerseiland veilig in twee keer de drukke Botermelkbaan oversteken.

“We voorzien deze legislatuur op nog meer belangrijke verkeersassen en verbindingswegen veilige en comfortabele fietsinfrastructuur”, kondigt Maarten De Veuster aan. “De werken in de Borkelstraat zijn volop bezig. Verder wordt de Papenaardekenstraat -binnenkort een belangrijke route richting nieuwe Hoogmolenbrug- over de volledige lengte een fietsstraat met nieuw asfalt. Daarop aansluitend krijgt de Braamstraat eveneens nieuwe fietspaden. In de Churchilllaan (tussen Borgeindstraat en Calesbergsedreef) worden de bestaande fietspaden vernieuwd en ook de Villerslei staat nog op de planning. In de omgeving van de huidige werken wordt in de Wezelsebaan tussen Alice Nahonlei en Botermelkbaan ook nog een aparte ruimte voor tweewielers voorzien.”

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio