Leerlingen BRUG7 zijn klaar voor hogeschool: “Ik voelde me slimmer worden”

Leerlingen BRUG7 zijn klaar voor hogeschool: “Ik voelde me slimmer worden”

De eerste lichting van het nieuwe brugjaar BRUG7 is klaar voor de hogeschool. Foto: BA Campus Botaniek

Mechelen -

In het Busleyden Atheneum Campus Botaniek in Mechelen zwaaien de eerste leerlingen van het brugjaar BRUG7 binnenkort af. Het brugjaar startte in september en geeft leerlingen uit het beroepsonderwijs de kans om zich voor te bereiden op een studie aan de hogeschool.

In theorie kunnen leerlingen uit het beroepsonderwijs al langer starten aan een opleiding op de hogeschool, maar in de praktijk bleek vaak dat de leerlingen onvoldoende voorbereid waren op hogere studies. Om daar verandering in te brengen, startte BA Campus Botaniek bij het begin van het schooljaar met het brugjaar BRUG7.

“BSO-opleidingen zijn heel praktijkgericht en bereiden de leerlingen in de eerste plaats voor op de arbeidsmarkt”, zegt directeur Stefaan Croonen. “In de specialisatiejaren is er wel aandacht voor algemene vorming, maar om voldoende slaagkansen te hebben in een bacheloropleiding, moet je grote hoeveelheden theorie kunnen verwerken en examens kunnen afleggen. Dat hebben onze BSO-leerlingen nooit geleerd.”

“In BRUG7 leren de leerlingen hun praktische aanpak ombuigen naar een theoretische benadering”, zegt Croonen. “Het leertempo ligt er ook hoger dan in een specialisatiejaar en het programma bestaat alleen uit algemeenvormende vakken, met een sterke focus op wiskunde, wetenschappen en moderne talen.”

Tempo

In september gingen zestien enthousiaste leerlingen van start. Eind deze maand zwaaien zij plechtig af. “In het begin had ik veel stress, want ik dacht dat ik het niet zou aankunnen”, zegt Silken Verbeeck. “Als je uit het BSO komt en nooit veel leerstof hebt gekregen of nooit een examen hebt moeten afleggen, is dit brugjaar echt wel even slikken. Maar de leerkrachten hebben me enorm gemotiveerd. Ze begeleiden je en zoeken naar de juiste vervolgopleiding.”

“Het tempo zat er goed in”, vult Romi De Paepe aan. “In één jaar kregen we veel leerstof uit de derde graad TSO te verwerken. Voor mij was vooral de wiskunde nieuw. Machten berekenen en statistieken lezen hadden we nooit eerder gedaan, maar ik voelde me tijdens het jaar slimmer worden en weet nu beter wat ik kan verwachten op de hogeschool.”

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio