Nieuwe infocampagne “Ik ben daar” gelanceerd voor jongeren over coronavirus

Nieuwe infocampagne “Ik ben daar” gelanceerd voor jongeren over coronavirus

Foto: BELGA

Het jeugdplatform WAT WAT van De Ambrassade lanceert vrijdag de informatiecampagne “Ik ben daar” met betrouwbare informatie over de coronavaccins. De campagne loopt tot het einde van de zomervakantie en richt zich tot jongeren van 16 tot 24 jaar die zich vragen stellen over de coronavaccins. Onderdeel van de campagne is een videoreeks in samenwerking met Technopolis.

Vanaf deze week ontvangen jongeren van minder dan 24 jaar hun vaccinatie-uitnodiging. Peilingen leren dat een belangrijk deel van de jongeren nog twijfelen of ze zich al dan niet zullen laten vaccineren. “De Stemming” van eind mei van VRT NWS en De Standaard wees op een vaccinatiebereidheid van 66 procent bij de 18 tot 25-jarigen.

“Er is nood aan niet-sturende informatie op maat van jongeren, zodat ze zich niet laten afschrikken door fake news of zich verplicht voelen. We willen hen met deze campagne niet dwingen, maar hen betrouwbare info geven zodat ze zelf een geïnformeerde keuze kunnen maken die bij hen past”, duidt Dina Srouji, campagnemanager van WAT WAT.

Onderdeel van de campagne is een vierdelige videoreeks waarin jongeren vragen stellen aan biostatisticus Geert Molenberghs en Corinne Vandermeulen, hoofd vaccinologie KU Leuven. Daarin worden vragen opgeworpen zoals: maakt het coronavaccin mij onvruchtbaar, kan het mijn DNA veranderen of moet ik de maatregelen nog volgen na mijn vaccin?

Er komen regelmatig updates op www.ikbendaar.be.

Corrigeer

MEER NIEUWS