Blijft Mathieu van der Poel toch nog in het geel dankzij… wielen van Ineos?

 

 ©  Alpecin-Fenix

Al is er een kans dat Mathieu van der Poel woensdagmiddag in de eerste tijdrit zijn gele trui kwijtraakt, de grote animator van de 108e Tour de France geeft zich natuurlijk niet zomaar gewonnen. Sterker nog, als hij via-via een adresje weet waar nóg snellere wielen zijn te vinden voor de race tegen de klok, moet hij die hebben. Alle beetjes en details helpen, ook die van Ineos-Grenadiers, en enkele slimme roeiers…

Léon de Kort

Alleen, hoe kom je aan de beste spullen? De vraag drong zich zondagavond op in het feestende kamp van Alpecin-Fenix, nadat zijn geweldenaar Van der Poel via een sensationele solo en de daaropvolgende ritzege op Mûr-de-Bretagne het gele tricot had bemachtigd. Een blik in het routeboek en een snelle rekensom leerden dat het met een beetje geluk mogelijk zou zijn om ‘Poeleke’ veel langer op de Tour-troon te houden. Teammanager Christoph Roodhooft, een materiaalfreak in hart en nieren, herinnerde zich plotseling een gesprek met de Nederlander Meindert Klem dat hij vorig jaar toevallig voerde tijdens een fietsritje. Die vertelde hem dat hij het merk van de snelste wielen ter wereld - Princeton - vertegenwoordigde.

Daar begon de puzzel pas mee. De ploeg rijdt (prima gesponsord) met onderdelen van Shimano. Een telefoontje naar de bazen van de Japanse firma bracht vlug uitkomst: men zou het oogluikend toestaan wanneer Van der Poel op andere wielen zou starten. Weer een stap verder, maar de kwestie werd er niet simpeler door. Want waar haalde Roodhooft à la minute de lichtgewicht-velgen (3.800 euro voor twee stuks) vandaan die in het profpeloton slechts worden gebruikt door de coureurs van Ineos? En bepaald niet zonder reden, want de peperdure ontwikkeling ervan is deels door de Britse stal bekostigd.

“Ik werd maandagmorgen plotseling gebeld door Christoph met de vraag of er een set Princeton Blur 6560 beschikbaar was. Canyon wilde namelijk dat Mathieu ook na de tijdrit nog de klassementsleider is”’, vertelt oud-roeier Klem, die in 2008 en 2012 actief was op de Zomerspelen. De Amsterdammer sloot zich na zijn sportcarrière aan bij een internationale groep van ex-roeiers die er lol in had supersonische, carbon tijdritwielen te ontwerpen met behulp van kennis uit andere sporten. Daaruit is de Amerikaanse firma CarbonWorks ontstaan die de topwielen in New York produceert.

“De meest simpele oplossing voor het probleem leek me een stel te lenen bij Ineos, maar daar zijn ze natuurlijk niet zo happig op als ze er veel geld in hebben gestoken. Een extra complicatie is dat deze tijdritwielen nog niet op de Nederlandse markt leverbaar zijn. Uiteindelijk vond ik een paar ongebruikte wielen bij Cameron Wurf, een renner van Ineos die in Andorra woont. Wie het heeft betaald, weet ik niet. Het bedrag werd voldaan per creditcard. Maar hoe zou ik dat binnen 24 uur bij de mecaniciens van Alpecin krijgen, 900 kilometer noordelijker?”

Autorit van 10 uur

Via de Nederlandse hotelbaas Mark Putter dus. De eigenaar van Les Deux Vélos in het Pyreneeëndorp Biert waar Klem een paar keer voor een fietsvakantie was geweest, bracht uitkomst. Dinsdagochtend om zes uur meldde de bereidwillige Noord-Hollander zich aan de grens met Andorra, waar hij van Wurf het wielset in ontvangst nam. Vervolgens zette hij zich schrap voor een autorit van tien uur naar het teamhotel van Van der Poel in Rennes. “Is toch mooi om te doen voor zo’n geweldenaar als Van der Poel”, zegt Putter onderweg. “Ik ben gek van wielrennen, en wat Mathieu de voorbije dagen heeft gedaan, grenst weer eens aan het ongelooflijke. Wanneer ik die jongen dan een handje kan helpen door even de snelste wielen af te leveren, vind ik dat een prima klus. ’t Zou toch schitterend zijn als hij de gele trui dadelijk behoudt met een seconde voorsprong. Dan kan dat wel door die wielen komen.”

“Nu maar hopen dat Mathieu superbenen heeft woensdag”’, vult Klem aan. “Ik vind het schitterend dat onze wens uitkomt. Verleden jaar probeerde ik bij Roodhooft te regelen dat zijn ploeg, en daarmee Mathieu ook, met onze wielen zou gaan rijden. De windtunneltesten toonden aan dat Princeton de snelste ter wereld zijn. Dat liep wat moeizaam en leidde helaas nergens toe. Door wat er zondag gebeurde in de Tour, doet zich de gelegenheid nu wel voor. Al ben ik me ervan bewust dat je door goede, aerodynamische en lichte wielen weliswaar een paar watt kunt besparen, maar als de benen niet willen, houdt het ook op.’’

Meer over Mathieu van der Poel