SLAAPCOACH. Help, mijn kind wordt veel te vroeg wakker

SLAAPCOACH. Help, mijn kind wordt veel te vroeg wakker

Foto: Shutterstock

Is je kind een vroege vogel? Pijnlijk, zeker als jij een nachtraaf bent. Er zijn natuurlijk altijd kindjes die minder slaap nodig hebben, maar misschien is er wel een andere oorzaak? Nathalie Schittekatte van Snuggles and Dreams, een team van slaapcoaches, geeft uitleg.

Nathalie Schittekatte: “Onze biologische klok wordt ingesteld op basis van drie elementen: voeding, (dag)licht en sociale interactie. Een kleine baby kan de ene keer vroeg en de andere keer later wakker worden, maar vanaf 6 maand moet je toch beginnen opletten. Als een baby of peuter geregeld voor 6 uur uit z’n bed mag, en hij dus elementen aangeboden krijgt om zijn biologische klok aan te passen, zal die interne wekker steeds vroeger aflopen. Hij creëert bij wijze van spreken een jetlag. En hoe langer het probleem zich voordoet, hoe moeilijker de situatie om te gooien is.”

“Persoonlijk vind ik het heel leuk om gezinnen daarin te begeleiden, maar het kost wel tijd. Ouders denken soms: Hij was weer vroeg wakker, ik steek hem er vandaag eens later in. Maar dat blijkt dan geen oplossing te zijn. In het algemeen is er geen ‘actie-reactiesituatie’ mogelijk. Die jetlag moet er langzaam uitgroeien. Ze hebben dan wel alles geprobeerd, maar gewoonweg niet lang genoeg om resultaat te boeken en dat wekuur te verlaten.”

Opgelet voor oververmoeidheid

“Er is helaas geen one fits all-oplossing, maar het is belangrijk om de dag nooit voor 6 uur te laten starten. Daarnaast zijn er nog andere factoren die het vroeg wakker worden in de hand kunnen werken. De grootste boosdoener is eigenlijk oververmoeidheid. Dat krijg je door te korte dutjes, te weinig dutjes, een te late bedtijd, enzovoort. Overschakelen van twee dutjes naar één voor je kind twaalf maand oud is, is bijvoorbeeld te vroeg. Je kindje gaat eigenlijk te moe slapen, waardoor z’n lichaam cortisol aanmaakt en de nachtrust eronder lijdt. Omgekeerd kan ook: te veel slaap overdag of een te vroege bedtijd kan ook een vroege vogel creëren. Het is altijd een beetje zoeken naar wat bij jouw kind de trigger is van het vroege wakker worden. Wakkertijden zorgen alleszins wel voor een goede balans in de dagen.”

Te kort middagdutje

“Als het een paar keer voorvalt dat je kindje heel vroeg wakker is uit een dutje, dan is het de bedoeling dat je ‘m ook wat vroeger in bed stopt die avond, zodat hij niet oververmoeid geraakt. Als het probleem blijft aanhouden, dan kan je natuurlijk beter werken aan dat middagdutje, zodat de bedtijd niet zo vroeg hoeft te vallen. Is de wakkertijd te kort? Verwacht je kindje dat je het onmiddellijk komt halen als het zich één keer laat horen? Zijn er slaapassociaties? Dan is je kind misschien wakker geworden na één slaapcyclus en lukt het hem niet om zelfstandig opnieuw in slaap te vallen. Pas op, sommige kindjes hebben genoeg aan een middagdutje van één uur. Prima, dan moet je niet aan het schema sleutelen, maar als de nachtrust eronder lijdt, is dat een ander verhaal.”

Helpend handje

“Ik ben een voorstander van een lang namiddagdutje en een korter ochtenddutje, want anders zijn ze te lang wakker voor ze ’s avonds in bed kunnen. Sommige kindjes slapen direct blokken van 2 uur en dat is supergoed natuurlijk, maar andere kindjes moet je daar wat in helpen. Mijn eigen dochter heeft altijd dutjes gedaan van anderhalf uur ongeveer. Twee uur? Zelden. Het is een alert kindje dat altijd alles gezien heeft en er graag bij is, en die zijn het moeilijkst te slaaptrainen, maar zolang ze voldoende slapen per vierentwintig uur is het helemaal oké.”

Je vindt Snugglesanddreams ook op Facebook en Instagram.

Lees ook:

Met welke klusjes kan je peuter of kleuter helpen in het huishouden?

Kan een kind te veel speelgoed hebben (en daardoor minder spelen)?

Hoe ga je best om met uitdagend gedrag van je peuter?

Corrigeer