Pandemie leidt tot dubbele ‘betaalmoraal’: bedrijven eisen snellere betaling, maar betalen zelf steeds later

Pandemie leidt tot dubbele ‘betaalmoraal’: bedrijven eisen snellere betaling, maar betalen zelf steeds later

Illustratie. Foto: IMAGEGLOBE

Belgische bedrijven houden er door de crisis een dubbele moraal op na als het op betaalgedrag aankomt. Ze menen wel dat tijdig betalen cruciaal is voor de vertrouwensrelatie met leveranciers, toch dwingen velen een langere betalingstermijn af. Van hun eigen klanten eisen ze dan weer wél een stipte betaling. Dat blijkt uit het European Payment Report 2021 van financieel dienstverlener Intrum, waarover Het Laatste Nieuws en l’Echo dinsdag berichten.

Zowel kmo’s als grote ondernemingen blijken het afgelopen jaar vaker betalingstermijnen te hebben aanvaard waarbij ze zich niet comfortabel voelen. “Bijna de helft van de Belgische bedrijfsleiders, 44 procent, geeft zelfs aan dat hun huidige overeengekomen betalingstermijnen zo gul zijn dat ze schadelijk zijn voor de eigen bedrijfsvoering”, zegt Christoph De Boeck van Intrum.

Bovendien stijgt de betalingskloof, het verschil tussen de overeengekomen en effectieve betalingstermijn, fors: overheidsklanten betalen gemiddeld zeven dagen later dan voorzien, professionele klanten tien dagen later en particulieren zijn gemiddeld niet minder dan elf dagen te laat.

De toegenomen betalingskloof is vooral zorgwekkend voor kmo’s, die nog maar over kleine cashreserves beschikken en erg afhankelijk zijn van een stabiele cashflow. Twee op de drie Belgische bedrijven denken bovendien dat het risico op wanbetalingen nog zal stijgen.

Corrigeer

MEER NIEUWS