Tour-organisator ASO blokkeert alle video’s van populaire Tour de Tietema: “Systeem niet ingericht om als kleine partij op een creatieve manier het wielrennen te belichten”

Tour-organisator ASO blokkeert alle video’s van populaire Tour de Tietema: “Systeem niet ingericht om als kleine partij op een creatieve manier het wielrennen te belichten”

Foto: RR

Wie het populaire Youtubekanaal ‘Tour de Tietema’ volgt, had het waarschijnlijk al gemerkt: de video’s die het Nederlandse Youtubecollectief, bestaande uit ex-wielrenner Bas Tietema en zijn kompanen Josse Wester en Devin van der Wiel, deze Tour maakten, zijn verdwenen. Ze zijn geblokkeerd door de tourorganisatie ASO omdat het trio onrechtmatig gebruikmaakte van wedstrijdbeelden. “Geschreven pers, radio en televisie.. dat is allemaal goed geregeld. Maar alles wat daartussen zit, zoals wij, valt ertussenuit”, vertelt Bas Tietema.

Een vocale steunbetuiging maken voor onder meer Primoz Roglic, een reusachtig spandoek maken voor Wout van Aert, de Mont Ventoux opfietsen met een kinder- of stadsfiets, of een wheeliecontest organiseren op één van de beklimmingen van de Tour. Tour de Tietema maakt al drie edities lang video’s in de rand van de Ronde van Frankrijk. Met succes, want in die periode verzamelde het Nederlandse collectief, met oud-renner Bas Tietema als voortrekker, al meer dan 100.000 abonnees op YouTube. Nu zijn van die video’s echter geen spoor meer. Het drietal achter het YouTubekanaal, met ook nog Josse Wester en Devin van der Wiel, liet woensdag immers weten dat ASO, de organisator van de Tour, een claim heeft ingediend bij YouTube wegens het niet rechtmatig gebruiken van wedstrijdbeelden.

Daardoor werden alle video’s die de YouTubers maakten in de Tour de France geblokkeerd. Een stevige domper voor het Nederlandse trio. “We waren bezig met het maken van een nieuwe video toen we een mailtje kregen dat onze vorige video’s offline gehaald waren”, doet Tietema zijn verhaal. “We wisten eerst niet goed wat er gebeurde, maar een dag later hadden we contact met de ASO en werd een en ander duidelijk.” In hun video’s gebruiken de YouTubers namelijk wedstrijdbeelden. Beelden waarvoor rechtenhouders veel geld betalen. “Al is dat op zich het probleem niet”, nuanceert Tietema. ‘Het is vooral zo dat de ASO die rechten willen waarborgen voor de officiële rechtenhouders, zoals de NOS of de VRT. Logisch, want zij betalen daar enorme bedragen voor. Alleen is het zo dat wij ons van in het begin bewust heel erg afzijdig gehouden hebben van het pure wedstrijdverhaal. Wij vertellen ons verhaal in de rand van de Tour. Er zijn zelfs video’s geblokkeerd die helemaal niets met de koers op zich te maken hebben. We hebben ook nooit een officieel interview afgenomen, of live verslag uitgebracht.”

Geen slachtoffer

Al neemt de ASO duidelijk geen genoegen me die uitleg. “Het probleem is dat er geen duidelijk onderscheid is”, stelt Tietema. “Of je nu korte fragmenten gebruikt als sfeerschepping, of je brengt live beelden, momenteel valt alles onder dezelfde noemer en die rechten kosten gigantisch veel. Mocht daarin een onderscheid komen, zou dat al heel veel helpen. We zouden maar wat graag een soort licentie afnemen, een soort middenweg, waarbij we bijvoorbeeld enkele seconden aan wedstrijdbeelden gebruiken in een video die pas later verschijnt. Uiteindelijk promoten we op die manier ook de sport bij een heel ander doelpubliek. Ik denk niet dat er door onze video’s minder mensen naar de koers zullen kijken, integendeel. De ASO heeft ook aangegeven bereid te zijn daarover in gesprek te gaan, want uiteindelijk vinden ze de video’s die we maken en de interactie met de renners heel tof.”

Dat blijkt, want in deze Tour werden al meermaals beelden van de olijke Nederlanders gedeeld op de officiële accounts van de Tour. “Het is nu het derde jaar dat we video’s maken in de Tour, maar vooral dit jaar werden wel wat fragmenten opgepikt door de klassieke media, ook in het buitenland. Denk bijvoorbeeld aan de wheelie van Walscheid of de drinkbus van Mathieu van der Poel. Dat bracht de bal wel aan het rollen. Of we dan slachtoffer zijn van ons eigen succes? Slachtoffer zou ik het niet willen noemen. Wel is het zo dat als je klein bent, je dan makkelijker door de mazen van het net glipt. Maar eens er meer mensen gaan naar kijken, kan of mag het niet meer.”

Kwaad op de ASO zijn de mannen bij Tour de Tietema evenwel niet. “Ik begrijp volledig dat de beeldrechten gevrijwaard moeten blijven. Ik vind de wielersport super vet en heel erg mooi. Ik kijk elke wedstrijd en elk omkaderingsprogramma. Alleen, als je als kleine partij op een creatieve manier de andere kant van het wielrennen wil belichten en op die manier mensen, die anders niet naar de koers zouden kijken, warm maakt voor de koers dan loopt het mis, want het systeem is daar niet op ingericht.”

Blij met de steun

Nieuwe video’s moeten we deze Tour dan ook niet meer verwachten. “Voor dit jaar ligt het moeilijk”, bevestigt Tietema. Al wil dat niet zeggen dat Tietema in zak en as zit. “Ik vind het vooral mooi om te zien hoeveel mensen hun steun betuigen. Het geeft veel energie als je ziet en hoort dat mensen graag naar onze video’s kijken. Ook dat er support komt vanuit het peloton, is erg leuk”, aldus Tietema. Onder meer Oliver Naessen, die vaak met plezier deelneemt aan de challenges van Tour de Tietema, Robert Gesink en Iván García Cortina spraken al hun steun uit voor het Youtuberscollectief.

Corrigeer

MEER NIEUWS

Aangeraden