Expert inspecteert brokkelbruggen: “Ze zijn ziek, dan helpt een pleister niet meer”

Bruggenexpert Johan Blom inspecteert de Posthofbrug.  

Bruggenexpert Johan Blom inspecteert de Posthofbrug.  ©  Patrick De Roo

De probleembrug over de Sterckshoflei. 

De probleembrug over de Sterckshoflei. ©  Patrick De Roo

Probleembrug: fietserbrug over de Ring.  

Probleembrug: fietserbrug over de Ring.  ©  Patrick De Roo

1 / 3
thumbnail: Bruggenexpert Johan Blom inspecteert de Posthofbrug.  
thumbnail: De probleembrug over de Sterckshoflei. 
thumbnail: Probleembrug: fietserbrug over de Ring.  
Antwerpen/Deurne/Wommelgem/Arendonk/Westerlo -

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) gaat de historische onderhoudsachterstand van bruggen wegwerken. In de provincie Antwerpen staan vijf bruggen op de prioriteitenlijst. “Veel bruggen zijn in de periode van de jaren zeventig gebouwd. Ze moeten nu echt worden aangepakt”, vindt Johan Blom, bruggenexpert verbonden aan de UAntwerpen.

Rebecca Van Remoortere

Om de opgebouwde achterstand in herstel en onderhoud van Vlaamse bruggen (officieel kunstwerken genoemd) efficiënt weg te werken, trekt minister Peeters deze legislatuur een bedrag van 1,6 miljard euro uit. Minister Peeters maakte een lijst op van 41 ‘prioritaire kunstwerken’ (LPK).

Van die prioritaire bruggen liggen er slechts vijf in Antwerpen. Terwijl de nood aan een grondige aanpak van veel Antwerpse bruggen hoognodig is. Toch volgens bruggenexpert Johan Blom, die verbonden is aan de Antwerpse universiteit. “Onze bruggen dateren grofweg uit dezelfde periode. De bruggen over de Antwerpse Ring, zoals de Posthofbrug bijvoorbeeld, dateren van de jaren zeventig. Het onderhoud van die bruggen laat al jaren te wensen over.”

“Aan de buitenkant zie je nu al plekken en scheuren. Soms is het betonijzer al zichtbaar. Wat er dan vaak gebeurt, is een herstelling met wat schilderwerken of door de scheuren dicht te smeren, maar als we dat zo oppervlakkig blijven doen, komen we in de problemen. Die scheuren zijn het teken dat er binnen in de brug iets aan het borrelen is, een probleem dat grondig moet worden aangepakt.”

Scheuren en brokken die zijn verdwenen. 

Scheuren en brokken die zijn verdwenen. ©  Patrick De Roo

Zieke patiënt

Daarom hoopt Blom dat het budget van minister Lydia Peeters vooral zal gaan naar grondig onderzoek en grondige herstellingen. “Je moet een brug behandelen als een zieke patiënt. Met een pleister plakken alleen los je het probleem niet op. Je moet kijken wat er binnenin aan de hand is. We moeten investeren in onderzoek en nieuwe technieken om bruggen duurzaam te herstellen, anders wordt het gevaarlijk. Een situatie zoals in het Italiaanse Genua, waar de brug instortte, zie ik hier niet zo snel gebeuren, maar het zou wel kunnen. Kijk naar de wateroverlast in Wallonië: dat water kan snel heel veel schade aanrichten. Door het insijpelen van water kan het beton oxideren en kunnen er stukken beton van de constructie springen.”

Johan Blom inspecteert de fietsersbrug over de Ring.  

Johan Blom inspecteert de fietsersbrug over de Ring.  © Patrick De Roo 

In Antwerpen zijn er een paar kritieke gevallen volgens Blom. “De bruggen over de Ring zijn fel verouderd.” Die staan niet op de prioriteitenlijst. “De ergste drie gevallen staan er wel op. Dat is onder meer de brug in Wommelgem op de Wijnegemsesteenweg. Die werd eerder al afgesloten wegens instabiel verklaard. Dan zijn er ook nog de bruggen over de Sterckshoflei en de Cornelissenlaan in Deurne. Ook de brug op de Noorderlaan achter Kinepolis is al jaren in slechte staat. Daar rijdt te veel zwaar verkeer over.”

Te vaak doet men wat schilderwerken of smeert men scheuren dicht, maar als we dat zo oppervlakkig blijven doen, komen we in de problemen

Johan Blom Bruggenexpert

Investeren in sensoren

Verder moeten we volgens Blom kijken naar de toekomst. “Nieuwe bruggen moeten ineens goed zijn voor minstens vijftig jaar. Er moet ook vanaf het begin een goed monitorsysteem zijn om ervoor te zorgen dat de brug zelf een alarm geeft bij een probleem. Dat kan bijvoorbeeld door sensoren in de brug die aanduiden wanneer een bepaald chemisch proces aan het veranderen is. Daarin moeten we investeren.”

“We hebben ook jarenlang gedacht dat gewapend beton onverwoestbaar was en honderden jaren zou kunnen meegaan. Dat is niet zo gebleken. Beton is ook moeilijker te herstellen. Het is veel handiger om stukken uit een stalen brug te halen om te herstellen. Beton is een gigantische bron van CO₂-uitstoot, dus ook klimatologisch bekeken kunnen we beter voor een ander materiaal gaan. Er is veel kennis in ons land over bruggen, maar er is ook nog een lange weg te gaan om ze weer allemaal veilig en stabiel te maken”, besluit Johan Blom.

De probleembrug over de Poshoflei. 

De probleembrug over de Poshoflei. ©  Patrick De Roo

 

 ©  Patrick De Roo

De probleembrug over de Cornelissenlaan. 

De probleembrug over de Cornelissenlaan. ©  Patrick De Roo

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio