Ben Weyts: “Laat ons ervoor zorgen dat corona ook positieve gevolgen heeft gehad”

Ben Weyts 

Ben Weyts ©  BART DEWAELE

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft het woensdag over “mijn mooiste 1 september ooit”. Op deze eerste schooldag faseren de coronamaatregelen uit en krijgen leerlingen in het vijfde leerjaar een eigen laptop of tablet dankzij de “Digisprong’. “Laat ons ervoor zorgen dat corona ook positieve gevolgen heeft gehad”, zei Weyts woensdag in de Daltonschool in het Oost-Vlaamse Merelbeke, waar hij enkele laptops zelf ging overhandigen.

jvhBron: BELGA

De onderwijsminister is tevreden dat de meeste coronamaatregelen vervallen. “Zodat leerkrachten kunnen focussen op hun kerntaak: lesgeven”, zegt Weyts. “En dat kinderen gewoon les kunnen volgen. Zonder dat ze moeten kijken welke afstand ze moeten houden en of het mondmasker goed zit.” Het komende schooljaar wordt daarom anders dan vorige, maar niet enkel om die reden.

Zo gelooft Weyts dat de onderwijskwaliteit zal verbeteren dankzij de Digisprong, een investering van zowat 385 miljoen euro die de Vlaamse regering doet in digitale toepassingen. Kinderen krijgen een eigen laptop of tablet en scholen moeten inzetten op digitale lesinhoud. Scholen hebben twee jaar tijd om aan de slag te gaan met de beschikbare middelen. De minister spreekt van “een revolutie die we misschien ook een beetje te danken hebben aan corona, waardoor ik die budgetten heb kunnen vrijmaken”.

Maar ook het afstandsonderwijs heeft voor een stroomversnelling gezorgd. “We hebben van de nood een deugd gemaakt en ik heb beloofd dat je vanaf het vijfde leerjaar een laptop of tablet ter beschikking krijgt. Dat wordt voor de kinderen op het vlak van ICT een beetje hun plechtige communie.” Weyts overhandigde woensdag een tiental laptops aan leerlingen van de Daltonschool in Merelbeke en bekeek enkele demonstraties met zelfgebouwde robots. “De computer, laptop en tablet doen nu massaal hun intrede in de Vlaamse klaslokalen. Maar ze gaan nooit meer verdwijnen.”

De investering in digitalisering is nodig om jongeren voor te bereiden op de technologische toekomst, maar het gebruik van laptops heeft ook andere voordelen, zegt Weyts. “We waren zopas in een klas waar de juf werkt met verschillende snelheden. Bepaalde kinderen die een achterstand hebben, krijgen via de laptop andere lesinhoud dan kinderen die al mee zijn met de lessen. Wie een voorsprong wil nemen, krijgt ook aangepaste lesinhoud. Dat geeft een aanpak op maat in een en dezelfde klasruimte.”

Ook het afstandsonderwijs zal sporen nalaten in de toekomstige organisatie van het Vlaams onderwijs. “In het secundair onderwijs maken we werk van het hybride leren. Met ICT-materiaal kan je in het vijfde en het zesde jaar van het secundair jongeren zelfstandiger laten werken om hen voor te bereiden op een toekomst in het hoger onderwijs”, zegt Weyts. “En hen meer op afstand lesgeven of taken thuis laten maken. Het biedt alleszins mogelijkheden.”

Een ander positief gevolg van de coronacrisis is de oprichting van zomerscholen, waarbij kinderen met leerachterstand in een aangename omgeving worden bijgespijkerd, in afwiiseling met sport en spel. “Dit jaar hebben 11.000 leerlingen een zomerschool gevolgd”, zegt Weyts. “Dat is fantastisch en we gaan dat vrijwaren in de toekomst.”

Meer over Onderwijs

Hoofdpunten

Video

Keuze van de redactie