Plan 500g

In fruit zit suiker: kan je er te veel van eten?

 © Het Nieuwsblad

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: in fruit zit suiker, kan je er te veel van eten?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Dat is het grote verschil tussen fruit en groenten”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Fruit bevat heel wat vruchtensuikers, maar uit onderzoek blijkt dat amper 10 procent van de Belgen genoeg fruit eet. En dan is dat ‘suikereffect’ niet relevant. Als je elke dag 5 à 6 stukken fruit eet, kun je pas overwegen voor iets ­anders te kiezen om het ­suikergehalte te beperken.”

Probeer fruit zo zuiver ­mogelijk te eten. “Als ik vijf ­sinaasappels op een bord leg, zullen niet veel mensen ze ­allemaal meteen kunnen opeten. Maar als ik ze pers en in een glas giet, gaat dat met nog twee croissants gemakkelijk naar binnen. Zo heb je veel vloeibare calorieën binnen.”

Laat je dus niet afschrikken door suikers in fruit. “Het is niet de banaan die voor een wereldwijde obesitascrisis zorgt. Het is niet door fruit dat de helft van de Belgen te veel weegt. Er zijn ­andere ­schuldigen.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

Meer over Plan 500g

Meer lifestyle