Plan 500g

Is een kom groentesoep niet voldoende als dagelijkse hoeveelheid groenten?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: als ik groentesoep maak, heb ik dan al niet voldoende groenten gegeten?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Met een portie soep zal je nooit 500 gram groenten binnenkrijgen”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Maar het is een goede techniek om groenten creatief te gebruiken. Het feit dat je probeert om groenten op meerdere momenten in de dag in te plannen, is al een mooi gebruik op zich.”

Je hebt sowieso al de groenten tijdens een warme maaltijd, ’s middags of in de avond, maar je als je ze ook tijdens een soeppauze gebruikt, heb je al twee keer per dag groenten gegeten. “Voeg daar nog het ontbijt aan toe en je komt al aan drie porties. Denk daarbij aan een groentenomelet met paprika, ui en spinazie. Of aan een wortelcake of een havermoutpap met geraspte wortelen en wat wortelsap. Het zijn die kleine dingen die maken dat je aan 500 gram groenten en fruit per dag geraakt.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

Meer over Plan 500g

Meer lifestyle

Video

Keuze van de redactie