Plan 500g

Rauwe groenten bij het aperitief: gezond, maar wat als je ze in de mayonaise dipt?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: rauwe groenten bij het aperitief zijn gezond, maar doe je het effect niet teniet als je ze in de mayonaise dipt?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Groenten tijdens het aperitiefmoment serveren, is zeker een goede manier om je dagelijkse portie groenten te vergroten”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Idealiter koop je groenten en snij je ze in kleinere stukken, maar voorverpakte en voorgesneden dipgroentjes zijn ook niet slecht. Ook eet je ze beter zonder saus, want door mayonaise of cocktailsaus te serveren voeg je natuurlijk vet toe.”

Maar je kan zelf aan de slag gaan om een gezonde dipsaus op tafel te zetten. “Maak gewoon een groentedip. Neem wat geroosterde paprika’s en meng ze met ricotta, dat is een heel magere kaas. Of neem wortelen en kook ze helemaal gaar. Mix ze daarna tot een dip samen met wat verse gember. Om maar te zeggen: het hoeft niet altijd cocktailsaus te zijn.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

Meer over Plan 500g

Meer lifestyle

Video

Keuze van de redactie