Plan 500g

Hoe zit het met dessertjes? Telt appelcake ook mee als het gaat om 500 gram groenten en fruit?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: hoe zit het met desserts? Telt appelcake ook mee als het gaat om 500 gram groenten en fruit?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Dat is een trucje dat je kan toepassen om meer groenten en fruit te eten”, zegt Michaël Sels (UZ Antwerpen). “Een wortelcake maken, of een klassieke cake met vier delen waaraan je nog een vijfde deel toevoegt – bijvoorbeeld courgettesliertjes – is een manier om je dagelijkse doel van 500 gram groenten en fruit te halen. Een cake of een appelcake eten, maakt nutritioneel een verschil.”

Wil dat zeggen dat je je 500 gram groenten en fruit voortaan uit pizzabodems met bloemkool en appelcakes moet halen? “Neen, het is goed dat je op een creatieve manier omspringt met je doelstelling maar er zijn ook gezondere alternatieven zoals soep, salades, zelf groentenspreads maken voor op de boterham,...”

Meer over Plan 500g

Meer lifestyle

Hoofdpunten

Video

Keuze van de redactie