Helft meer voedingsproducten online gekocht

De laptop blijft met 38 procent het populairste platform voor online aankopen. 

De laptop blijft met 38 procent het populairste platform voor online aankopen. ©  Shutterstock

Bron: BELGA

De onlineverkoop van voedingsproducten is in opmars in ons land en kende een stijging van liefst 51 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste statistieken van BeCommerce, de Belgische vereniging van e-commercebedrijven. Er is echter nog groeipotentieel, zo meldt BeCommerce, want het globale aandeel van voeding blijft beperkt tot 4 procent van alle online uitgaven. België hinkt hier ook achterop tegenover andere Europese landen.

Het meest populair bij de webshops in België zijn opnieuw diensten, zoals reizen of evenementen. Die maken meer dan een derde (37 procent) van alle online uitgaven uit in ons land. Vorig jaar was er nog een sterke daling (tot 10 procent), want door de coronapandemie waren heel wat evenementen afgelast en waren reizen verboden of afgeraden.

Anderzijds ging de Belg de voorbije maanden weer meer naar een fysiek verkooppunt voor grote huishoudmiddelen, aldus BeCommerce.

Verzendkosten grootste drempel

Globaal gaan de uitgaven in webshops in België nog altijd in stijgende lijn. Voor de eerste zes maanden noteerde BeCommerce 5,56 miljard euro aan online uitgaven. In dezelfde periode vorig jaar, toen door de lockdown heel wat winkels gesloten moesten blijven, gaf de Belg online 5,1 miljard euro uit. “We merken al enkele jaren dat steeds meer consumenten hun weg vinden naar het online shoppen. De coronapandemie en de bijbehorende sluiting van fysieke winkels zorgde voor een extra boost. Deze trend zet zich nog door nu het gewone leven weer op gang komt”, klinkt het. De belangrijkste reden is het gemak om van thuis uit te bestellen. Grootste drempel blijven de verzendkosten.

De Belg maakt bij zijn online aankoop steeds meer gebruik van de smartphone. Die is nu al goed voor een kwart, voornamelijk voor goedkopere aankopen of impulsaankopen, klinkt het. De laptop blijft met 38 procent het populairste platform voor online aankopen.

De meeste betalingen, 4 op de 10, gebeuren met Bancontact. Op de tweede plaats staat de kredietkaart - voor duurdere uitgaven staat die nog op de eerste plaats. Op de derde plaats staat PayPal, goed voor 10 procent.

Meer over België

Meer lifestyle