Nederlandse corona-app crasht door cyberaanvallen, lange rijen aan cafés: “Probeer het later nog eens”

 

Het veelvuldige gebruik van de CoronaCheck-app zorgt zaterdag voor overbelasting op de server. Daardoor ondervinden mensen problemen als ze hun QR-code nog moeten aanmaken of een tijdje geen gebruik hebben gemaakt van de app. De server van de CoronaCheck-app heeft bovendien te maken met zogenoemde DdoS-aanvallen, wat eveneens zorgt voor overbelasting.

Dat zegt een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Volgens de woordvoerster is op voorhand rekening gehouden met deze DdoS-aanvallen (distributed denial of service, red.), waarbij mensen, doorgaans cybercriminelen, websites plat proberen te gooien door ze te overvoeren met internetverkeer. “We kunnen ze goed afslaan”, aldus de zegsvrouw. Rond 22 uur nam de drukte weer iets af.

1.800 meldingen

Het is zaterdag de eerste dag waarop iedereen vanaf 13 jaar een coronatoegangsbewijs bij zich moet hebben voor een bezoek aan een horecazaak, (sport)evenement of een kunst- en cultuurinstelling. Dat zorgt voor grote drukte op de CoronaCheck-app, die hiervoor kan worden gebruikt. Volgens de woordvoerder hebben mensen die de QR-code al eerder hebben gedownload geen problemen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

“We adviseren iedereen het op een later tijdstip opnieuw te proberen.” Ook raadt het ministerie mensen aan al voordat ze ergens naartoe gaan waar ze een coronapas nodig hebben, de code thuis te downloaden. Die is namelijk vervolgens offline beschikbaar.

Op de website allestoringen.nl is te zien dat het aantal meldingen over de CoronaCheck-app zaterdagavond oploopt tot ruim 1.800. Op sociale media uiten veel mensen hun onvrede over de overbelaste app.

Vuistslag in gezicht

De problemen met de CoronaCheck-app zaterdag zijn volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een “vuistslag in het gezicht van de horecaondernemers.”

Volgens algemeen directeur Dirk Beljaarts staan in sommige steden lange rijen voor horecazaken met mensen die niet naar binnen kunnen door de problemen. “Dit is heel wrang voor de horecaondernemers die ongevraagd met deze maatregelen moeten werken, dat dan op deze dag de techniek hen in de steek laat.”

Volgens Beljaarts is er ook onvoldoende testcapaciteit voor mensen die met een negatieve coronatest op stap willen. “In wat minder dichtbevolkte gebieden, zoals Zeeland, moeten mensen te lang reizen.” In andere plaatsen is het volgens hem lastig om een afspraak te maken.

“Hoe moeten horecaondernemers in godsnaam nog omzet maken als ze op alle manieren worden tegengewerkt?”, vraagt de KHN-directeur zich af. Volgens hem ziet het er naar uit dat de problemen met de CoronaCheck-app nog wel een tijd duren. “En voor je het weet is het twaalf uur en moet de horeca weer dicht.”

”De chaos is compleet”, aldus horecabaas Laurens Meyer zaterdagavond. “Nu staan overal honderden mensen pal op elkaar in de rij voor de controle bij de ingang. Dan kan het virus zich pas echt goed verspreiden. De overheid en het kabinet moeten direct stoppen met deze onzin. Horeca-ondernemers en hun gasten kunnen nu echt geen kant meer op. Wij kunnen niet veel meer doen dan kijken of er een groen vinkje staat op de corona-app en de mensen dan gewoon maar snel doorlaten.”

Meer over Coronavirus

Hoofdpunten

Video

Keuze van de redactie