De knoop van Dampoort is doorgehakt: levensgevaarlijk kruispunt krijgt een tunnel

 

 ©  fvv

GENT -

Een van de gevaarlijkste kruispunten van Gent krijgt eindelijk een oplossing: er komt een tunnel onder de Dampoort. De Vlaamse regering verankert een pakket van bijna een half miljard euro en zet het project in gang. Na decennia van treuzelen is de beruchte ‘knoop van Dampoort’ daarmee finaal doorgehakt, al moeten de Gentenaars nog wel wat geduld uitoefenen.

Bert Staes

De Vlaamse regering reserveert een pakket van 460 miljoen euro om te investeren in de Gentse mobiliteit. Dat kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) maandag aan in de marge van de Septemberverklaring van Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA).

De beslissing is afgelopen weekend genomen tijdens onderhandelingen over de Vlaamse investeringen, zegt Peeters. Het grootste deel van het pakket investeringen is bestemd voor een tunnel onder Dampoort.

Het verkeer op de drukke stadsring R40 zal via een vijfhonderd meter lange tunnel onder het chaotische en gevaarlijke kruispunt heen worden geleid, tussen de Afrikalaan en de Kasteellaan.

Dat reduceert Dampoort van een van de drukste knooppunten van Gent tot een lokaal kruispunt. Voor voetgangers, fietsers en lokaal verkeer zal het bovengronds een pak veiliger worden. Daar wordt een nieuw verkeersplein uitgetekend met bus- en tramperrons.

Gedetailleerde plannen bestaan nog niet, maar zo zou Dampoort er kunnen uitzien eens er een tunnel is: een autoluw verkeersplein rond de zwaaikom. 

Gedetailleerde plannen bestaan nog niet, maar zo zou Dampoort er kunnen uitzien eens er een tunnel is: een autoluw verkeersplein rond de zwaaikom. ©  studiebureau Omgeving

Wie op de R40 rijdt zou via een tunnel onder het kruispunt geleid worden, van de Kasteellaan naar de Koopvaardij- en Afrikalaan. 

Wie op de R40 rijdt zou via een tunnel onder het kruispunt geleid worden, van de Kasteellaan naar de Koopvaardij- en Afrikalaan. ©  AWV

Vandaag is de Dampoort een onoverzichtelijke wirwar van fietsers, wandelaars, auto’s en bussen. Het gevaarlijke kruispunt stond in 2019 nog op plaats vier van de zwarte lijst van de Vlaamse regering. De Dampoort wordt momenteel al aan één kant verbouwd, maar dat gaat om een ‘tijdelijke oplossing’.

Er is ook Vlaams geld verankerd voor het aanleggen van twee stukken tramlijn in Gent: eentje van het Neuseplein naar Dampoort (lijn 4) en een volledig nieuw stuk tramlijn van Dampoort naar Gent-Sint-Pieters en tot op de Kortrijksesteenweg (lijn 7).

Hiervoor had minister Peeters in 2020 al budget aangekondigd. Aan de nieuwe tramlijnen is ook een tunnel voor de R40 onder de Heuvelpoort en de aanleg van een nieuw plein tussen het MSK en Smak gekoppeld, het zogenaamde ‘Museumplein’.

Gedaan met rondjes rijden: auto’s zullen op termijn via een tunnel van de ene kant naar de andere kant van Dampoort kunnen rijden. 

Gedaan met rondjes rijden: auto’s zullen op termijn via een tunnel van de ene kant naar de andere kant van Dampoort kunnen rijden. ©  DVH

Het vastleggen van het budget zet een oplossing in gang voor een van de langst aanslepende mobiliteitsdossiers in Gent. Al in de jaren zeventig besefte men dat de verkeerschaos in de Dampoortbuurt een probleem was.

Plannen voor een tunnel liggen ook al lang op tafel. Het Gentse stadsbestuur koos na veel studiewerk in 2018 al officieel voor een tunnel. Maar het duurde tot dit jaar om ook de goedkeuring en het geld los te krijgen in Vlaanderen.

De Dampoort ligt namelijk op een Vlaamse gewestweg. En wie betaalt, beslist. Een tunnel zal naar schatting 153 miljoen euro kosten. Via een PPS-constructie wil de Vlaamse regering een aannemer aanstellen om de Dampoort te verbouwen en onderhouden.

LEES OOK. Eigenlijk is het de schuld van Keizer Karel: hoe Dampoort zo’n kluwen kon worden

De Dampoort in 1953: toen nog een rustige toegang tot de stad ... 

De Dampoort in 1953: toen nog een rustige toegang tot de stad ... ©  rr

… maar tegen de jaren zeventig was het al een pak drukker en was een oplossing nodig voor Dampoort. Een fly-over werd ‘tijdelijk’ ingeschakeld en bleef uiteindelijk 23 jaar staan. 

… maar tegen de jaren zeventig was het al een pak drukker en was een oplossing nodig voor Dampoort. Een fly-over werd ‘tijdelijk’ ingeschakeld en bleef uiteindelijk 23 jaar staan. © RR 

“Historisch moment”

Burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD) had het maandag op een persconferentie in Gent over “een historische beslissing” en klopte zich op de borst. “Hier spreekt men al over van voor ik geboren ben. Dit historisch momentum is het resultaat van onze aanpak in Gent: door goed samen te werken kunnen we meer bereiken voor de Gentenaars.”

De Clercq had voor minister Peeters een boek bij over enkele historische werven in Gent, om het belang van de aankondiging te onderstrepen. “Ik heb al mijn contacten aangesproken om dit verwezenlijkt te krijgen, ook bij N-VA en CD&V. Men gunt het Gent, daar ben ik de volledige Vlaamse regering dankbaar voor en ben ik fier op.”

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) kwam maandag naar Gent om de beslissing bekend te maken, geflankeerd door burgemeester en partijgenoot Mathias De Clercq. 

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) kwam maandag naar Gent om de beslissing bekend te maken, geflankeerd door burgemeester en partijgenoot Mathias De Clercq. ©  bst

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) was niet aanwezig op de persconferentie, maar noemt het “een belangrijke beslissing.” “Hier werken mijn diensten en mijn kabinet al jaren erg hard aan. De NMBS en De Lijn waren al aan boord, nu is ook Vlaanderen mee. Het is goed dat er zicht is op realisatie van tramlijn 7 en een kwalitatievere Dampoort.’

Timing?

Het zal sowieso nog een hele tijd duren vooraleer de werken aan Dampoort kunnen starten, misschien zelfs nog een decennium. Mobiliteitsminister Peeters wil zich niet laten vastpinnen op een timing, maar verklaarde maandag wel “binnen de tien jaar een schop in de grond te willen.”

“De haalbaarheid van dit project via een PPS-constructie scoorde heel goed. En Mathias bleef maar aan mijn arm trekken.”

De uitwerking wordt nog een huzarenstuk. Dampoort is een vitale link voor het verkeer in Gent. “Maar laat het duidelijk zijn: er is geen discussie meer over. We gaan voor een tunnelvariant. De details moeten nu uitgewerkt worden”, zegt Peeters. “Het is hier vrij chaotisch, zeker als buitenstaander. Dit kruispunt is niet meer van deze tijd.”

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio