Monnikenwerk in de Veldstraat: kassei per kassei wordt dure winkelstraat opgelapt

 

 ©  bst

GENT -

De Veldstraat krijgt momenteel een groot onderhoud: kassei per kassei wordt het kaduke wegdek van de winkelstraat hersteld. Het is werk tegen beter weten in: bij gebrek aan een echte oplossing blijft het bij oplappen, jaar na jaar.

Bert Staes

Kassei eruit, ondergrond egaliseren, kassei er terug in, stabilisé ertussen en de volgende kassei. Arbeiders van De Lijn zijn al weken bezig met het oplappen van de Veldstraat. De beruchte kasseien worden letterlijk steen per steen heraangelegd, van de Volderstraat tot aan de Zonnestraat.

Het ‘periodieke onderhoud’ oogt niet mis: het middendeel van de Veldstraat is nu zelfs deels befietsbaar. Maar het is werken tegen beter weten in. Door een combinatie van oude tramsporen en zware trams is het maar een kwestie van tijd vooraleer de kasseien weer uit elkaar schuiven.

Rechts een slechte kasseistrook, links een herstelde kasseistrook. 

Rechts een slechte kasseistrook, links een herstelde kasseistrook. ©  BST

De kasseistroken hebben bijna elk jaar grondige herstellingen nodig. Een zeer arbeidsintensief werk, maar het is nodig. Er wordt veel geklaagd over de gapende gaten en grote putten. Shoppers slaan hun voeten om. Als het regent staan er grote plassen. En dat in wat nog altijd de derde duurste winkelstraat van het land is.

Kaduke kasseien ... 

Kaduke kasseien ... ©  fvv

… en heraangelegde kasseien: het verschil is duidelijk. Maar voor hoe lang? 

… en heraangelegde kasseien: het verschil is duidelijk. Maar voor hoe lang? ©  fvv

Het ‘probleem-Veldstraat’ sleept al jaren aan. Oud-burgemeester Daniël Termont maakte zich er zelfs nog druk over. Dat de winkelstraat maar niet wordt vernieuwd, is te wijten aan het Belgische bestuurlijke kluwen.

De voetpaden zijn van de Stad Gent. De kasseien tussen en rond de tramsporen zijn van De Lijn. En wat onder de grond loopt, rioleringen en nutsleidingen, zit bij TMVW en nutsfirma’s.

De Veldstraat is bovendien gekoppeld aan de Zonnestraat, het Koophandelsplein en zelfs de hele as van de Nederkouter en de Kortrijksepoortstraat. In al die straten is het wegdek niet meer om aan te zien. Maar in plaats van alles apart op te lappen, willen Gent en De Lijn het in één beweging doen.

Daar komt een berg planningswerk bij kijken. Dat werk loopt, onder leiding van de Stad Gent, maar kost nog jaren tijd. De ambitie is en blijft om er in 2024 mee te starten. Of die timing gehaald wordt, is koffiedik kijken.

 

 ©  bst

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio