Webwinkel Coolblue stelt beursgang uit

 

 ©  Marc Herremans - Mediahuis

De Nederlandse webwinkel Coolblue, die ook in België en Duitsland actief is, stelt de geplande beursgang in Amsterdam tot nader order uit. “De huidige onzekerheid op de financiële markten leidt ertoe dat investeerders terughoudend zijn ten opzichte van beursgangen in de e-commerce”, klinkt het in een persbericht.

mtmBron: BELGA

Coolblue was van zinnens om in oktober naar de beurs van Amsterdam te trekken. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven om verdere groei te financieren. Het was de bedoeling dat daarmee 150 miljoen euro zou worden opgehaald. Ook bestaande aandeelhouders zouden stukken verkopen.

De onderneming is voor 49 procent in handen van investeerder HAL, die eveneens tegenvallende marktomstandigheden aanhaalt als reden om de beursplannen uit te stellen. Topman en medeoprichter Pieter Zwart bezit zelf ongeveer 50 procent van de aandelen. Ook financieel directeur Daphne Smit heeft stukken in bezit.

De Nederlandse krant Het Financieele Dagblad meldde eerder al dat Coolblue tegen problemen aanliep in de aanloop naar zijn beursdebuut. Uit niet-publieke rapporten van bankanalisten zou naar voren zijn gekomen dat het bedrijf kampte met een tekort aan bezorgers en personeel in zijn distributiecentrum in Tilburg. Ook zou er de laatste tijd veel geld zijn gegaan naar de expansie in Duitsland en de komst van nieuwe diensten, zoals het installeren van zonnepanelen. Door dit alles zou de winst de afgelopen maanden hard zijn gedaald.

De in 1999 opgerichte onderneming boekte in 2020 een omzet van 2 miljard euro tegen bijna 1,5 miljard euro een jaar eerder. Daarbij werd een bedrijfsresultaat behaald van 114 miljoen euro.

De webwinkel, actief in Nederland, België en Duitsland, heeft ook zeventien fysieke winkels (waarvan vijf in België). Coolblue wil meer winkels gaan openen.

Video

Keuze van de redactie